Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

18 November 2014

Farouk dan Camping 2014

Salam rindu semua.
Minggu terakhir persekolahan ibu dan rakan-rakan dilanda kesibukan tahap maksimum....
Nak jengah blog pun tak sempat........

Selesai sudah program wajib.
Penginapan 3 hari 2malam di "hotel seribu bintang"
memberi seribu pengalaman baru buat Farouk.

Alhamdulillah hari pertama tidak hujan berkat doa anak-anak
yang begitu exited nak bercamping .........
Pengalaman pertama "bercamping" secara formal.
Sebelum ni Farouk selalu join bila ibu bercamping cuma tidak secara formal....
Semangat berkobar-kobar.
1 minggu sebelum camping dah packing kain baju....

Hari Pertama 
Tidak banyak aktiviti dan pertandingan dijalankan.
Masing-masing bertumpu membina khemah dan gajet.
 Farouk bersama ahli kumpulan dia "Sekawan Merpati".
 Bukan main seronok masing-masing...
Cikgu-cikgu terpaksa memantau mereka secara lebih ekstrem.....
Maklumlah budak-budak...kalau dah bergurau lupa diri......

Bila tengok anak-anak ini duduk di sepanjang "susur gajah"
 ibu rasa nak gelak pulak.
Macam PATI....hahaha...
Sebenarnya mereka diberi taklimat untuk aktiviti seterusnya Kembara dan permainan KIM.
KIM ni menguji 5 deria.

Masa diberi selama 2 jam.
Setiap kumpulan menjejah ke setiap stesen yang ditetapkan.
Kembara ni dibuat diluar kawasan sekolah.
Kembara dan Permainan KIM

Farouk yang paling kanan tu.
Ni segmen menguji deria bau.
Macam-macam ibu dan cikgu Z letak dalam 10 bekas.
Yang paling tak tahan nak gelak bila mereka menghidu cuka dan ubatgatal.
Muhahaha....ada yang terbersin dan ada yang nampak macam loya....
Kumpulan Farouk dapat Naib Johan dalam cabaran Kembara ni.


Kembara mengambil masa 2 jam.
Balik kembara mereka solat beramai-ramai dipadang.
Ni cara mengajar mereka bersolat dalam keadaan darurat.

Hari ke 2
Awal pagi ada pemeriksaan khemah.
Ibu punbermalam dalam khemah bersamarakan-rakan.

Farouk and the geng
Walaupun ibu ber"camping"di situ tidak bermakna Farouk dapat bersua ibu.
Ibupun lupa yang Farouk salah seorang peserta camping disitu.....
Biarlah dia berdikari bersama-sama rakan-rakan.
Terkadang makan nasi hangus...berlaukkan telur dan sardin....
terkadang makan maggie di malam hari.... ...berlapar...berhaus...
merasa sejuk di malam hari tanpa selimut....
dikejutkan jam 1 pagi.......bangun seawal 4 pagi......
Semua itu pengalaman buat Farouk.....


Bila visel dibunyikan...anak-anak ini perlu segera bergegas ke khemah urusetia...
meninggalkan sarapan...malah ada yang tidak sempat lagi bersarapan.....
mereka diajar menepati dan menghargai masa....

Sempat ibu snap pic Farouk di dalam khemah.....

Hasil airtangan Farouk dan rakan-rakan.
Kagum  ibu melihat gambar yang kawan ibu w.apps.
Menurut rakan ibu boleh tahan sweet sour airtangan Farouk.
Ada cerita disebaliknya bila kumpulan Farouk kena sebotaj.
Sos yang dibawakena sorok.
Berjurai airmata Farouk jumpa cikgu.
Dengan ehsan cikgu dapatlah dia sesenduk sos untuk memasak untuk pertandingan ni......
Dan yang paling ibu bangga Kumpulan Farouk dapat Naib Johan.

Ada beberapa lagi pertandingan yang diadakan.

Salah satu pertandingan membuat layang-layang dan menaikkannya.
Kumpulan Farouk dapat no 3 dalam pertandingan ni.

Malamnya ada Pertandingan Kebudayaan.
Kumpulan Farouk buat persembahan nyanyian.

 Kreatif anak-anak ni dibawah bimbingan guru masing-masing.
Latihan cuma beberapa jam saja mampu melahirkan sebuah persembahan yang hebat....
Nak tahu kumpulan sapa jadi Johan....tungguuuuuuuu.....

Hadiah yang dibolot oleh Kumpulan Sekawan Merpati (Farouk) :
Johan Minggu Kerja
Naib Johan Kembara
Naib Johan Pertandingan Memasak
Ke 3 Pertandingan Layang-layang.


Pengalaman 3 hari 2 malam banyak memberi pengalaman yang sangat 
berguna buat Farouk dan rakan-rakan.
Semuanya tersenyum puas......

Selingan :

Gigih belajar memasak dan sepahkan dapur ibu sehari sebelum "camping.
Berbaloi jugak sebab dapat tempat ke 2 dalam Pertandingan Memasak.....

3 ulasan:

lieyalatif berkata...Reply To This Comment

lahai tgk farouk camping tingat mase sekolah2 dulu kak...tapi lieya tak suke camping sbb lecehnye lahainak mandi bagai hahaahahaha....

hotel bertaraf seribu bintang tu lawak kak...betul jugak kan...

Ena berkata...Reply To This Comment

Sy minat aktiviti mcm ni
Ada dara pun dah menunjukkan minat yg sama
Tp buat masa ni aktiviti masih terhad utk darjah 1-3
Biasa start darjah 4 baru ada camping2 gini kan..

Nafira usof berkata...Reply To This Comment

Tahniah farouk dan kumpulan..
untie tumpang kagum lah tengok farouk masak. hehehehe. anak manja pon pandai masak.. camnih lah bagus~

About me