Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

Memaparkan catatan dengan label KISAH IBU. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label KISAH IBU. Papar semua catatan

14 Mac 2017

Aktiviti Sekolah Ibu-Februari

Mesyuarat Agung PIBG
12.2.2017
Mesyuarat dirasmikan oleh bekas pelajar sekolah ini yang bergelar doktor pakar.


Kejohanan Merentas Desa
15.2.2017
Pasukan Rumah Hijau di nobatkan sebagai Johan


Pelancaran Program NILAM
19.2.2017
Program Anjuran Pusat Sumber Sekolah.

Program Kem Ibadah
23-24.2.2017
Anjuran Panitia Agama Islam.

Kami berkampung selama 2 hari 1 malam.
Pelbagai aktiviti diadakan diantaranya :
Mandi wajid
Klinik Al-Fatihah
Ceramah Motivasi
Qiamulai
Cara-cara bertayamum dan lain-lain.

Pelancaran Program Minggu Anti Dadah
26.2.2017
Beberapa aktiviti dan pertandingan dijalankan diantaranya :
-Majlis pelancaran
-Pertandingan mewarna dan melukis poster
-Pertandingan mengarang
-Program 5 minit Anti Dadah
-Pertandingan Deklamasi Sajak dll.





13 Februari 2017

Aktiviti Sekolah Ibu-Januari

PROGRAM DIALOG PRESTASI UPSR 2017
13.1.2017 (Ahad)

MAJLIS PENYAMPAIAN WATIKAH PERLANTIKAN 
PEMIMPIN MURID
22.1.2017 (Ahad)
program rutin tahunan.
majlis menyampaikan wartikah kepada pemimpin murid yang terpilih.
Perasminya dijemput dari balai Polis berhampiran

MAJLIS PENUTUPAN PROGRAM TRANSISI
25.1.2017 (Rabu)
Program Suai-kenal selama 3 minggu untuk murid-murid tahun 1 berakhir dengan jayanya...
So diadakan majlis meraikan mereka.

MAULIDUR-RASUL
26.1.2017 (Khamis)
Program yang diraikan setiap tahun tanda kita Cintakan Rasulullah..
Beginilah caranya pihak sekolah terapkan nilai kecintaan dijiwa anak-anak.

perarakan di waktu pagi.

kebetulan sedondon dengan "Adam".
Ibu tak pernah mengajar si Adam ni tapi setiap kali terserempak mesti Adam menyapa.


Makan ramai-ramai dalam dulang.

Selesai makan, ada ceramah agama dan kuiz diadakan.





28 Januari 2017

Family day di D'Village Resort Melaka

Kisah dah lapuk dan hampir 1 bulan yang lalu (29.12.2016).
Kalau lihat tahun dah macam setahun berlalu.....he3x..
Hari Keluarga Warga sekolah ibu diadakan di D'Village Resort Melaka.
Program bermula seawal pukul 3petang dengan aktiviti sukaneka.

Ibu tiba agak lewat kerana tunggu En Ayah habis meeting.
Warga SKPK bersama keluarga..

Muka kena paksa bergambar.....hihu.


Kami bertiga je pergi sebab 4farahs tak cukup korum.
Sekepala RM70.
Menu memang banyak dan boleh tahan sedap terutama kambing panggang kegemaran ibu.
Ibu ni kalau makan cepat kenyang.
Makan seketul daging kambing dah rasa penuh + ketat perut....huhuhu
So menu lain ibu tak sempat nak rasa.....


Majlis bersurai dalam pukul 10.30 malam....



2 Disember 2016

Kisah di Sebalik Tabir

Bersua kembali.
Ibu nak buat n3 tentang kisah disebalik tabir yang mungkin tidak ramai yang tahu.
Setiap ada majlis pasti ada orang-orang disebalik tabir bertukus lumus membuat persiapan.

Bermula dengan hiasan pentas.
Ibu dan beberapa orang rakan mengangkut kertas warna dan peralatan ke rumah.
Dalam kesibukan ibu menghadiri kursus selama 2 hari dan kesibukan tugasan menyiapkan dewan.
Alhamdulllah warga sekolah ibu sangat memberi kerjasama.

Kisah hujung minggu kami....



Ibu dan rakan-rakan datang tanpa mengira masa.
Hari minggu pun kami redah.
Ada diantara rakan-rakan ibu hadir di sebelah malam untuk latihan persembahan.
Terkadang balik rumah dah lewat malam.
Semua itu dilakukan dengan rela hati tanpa ada paksaan dari sesiapa.
Kami seronok bergotong royong bersama-sama.
kami umpama "Wonder Pets"...Apa yang penting kerjasama....


Alhamdulillah..akhirnya dewan siap dihias dengan gabungan idea2 kami bersama.
Penat menghias kami posing.....

Kebetulan dihujung cuti kami ada 5 majlis besar.
Majlis Khatam Al-Quran
Hari Graduasi Pra Sekolah
Hari Anugerah Cemerlang
Majlis Persaraan GB bersama VIP
Majlis Persaraan GB bersama warga sekolah.

Semua itu memerlukan persiapan yang rapi dari segi pentas, jemputan, 
persembahan, buku program, jamuan, persembahan multi media,googdies dll.

Kami cikgu-cikgu dan staf perempuan bertukus lumus merancang dan menyiapkan semua tu.
Disebaliknya terpaksa menanda kertas exam.....memasukkan data dalam sistem on9, menyiapkan dokuman-dokuman....mengemas kelas..menghadiri kursus dan bengkel....hantar buku teks...bla..bla..bla...
Kalau ibu nak senaraikan memang kena buat 4-5 n3 lain.....

Disamping itu menyiapkan photo booth untuk
 Majlis Graduasi/Anugerah Cemerlang.
Semua peralatan tu diangkut dari rumah masing-masing.
Kami satukan di sekolah atas dasar kesepakatan dan kasih sayang.....

Juga mencuri waktu menghias beca lama untuk dijadikan baru untuk 
Majlis Persaraan GB.
Beca ini pun kami terpaksa sorokkan daripada pengetahuan GB di makmal sains.
Menyiapkan sampai ke petang dan sambung sampai ke malam. 

Beca yang 90% siap hasil sentuhan dan idea kami bersama....

Curi waktu posing dan selepas posing ibu bergerak pula ke Majlis Anugerah Guru-guru yang mendapat Kecemerlangan dalam program SICS di SKL.
Selepas majlis singgah sekolah untuk sambung balik tugasan yang belum siap hingga ke petang.


Mencuri sedikit waktu bergambar kenang-kenangan dengan rakan-rakan yang sama-sama bermandi peluh.

GB jadi mangsabulikami...he3x...


Pentas 5 in 1.
Majlis Khatam Al-Quran
Hari Graduasi Pra Sekolah
Hari Anugerah Cemerlang
Majlis Persaraan GB bersama VIP
Majlis Persaraan GB bersama warga sekolah.

Walaupun memerah keringat, tenaga, wang ringgit, dan masa namun kami puas bila majlis berjalan dengan lancar....melihat ibu bapa berpuas hati...tetamu jemputan memuji dan GB tersenyum puas hingga disaat akhir menitis airmata terharu....
Alhamdulillah......

29 November 2016

Aktiviti Sekolah Ibu -November

Bulan penutup sesi persekolahan yang semakin sibuk dengan pelbagai program.
Ibu cuba recall setakat yang ibu ingat.

Lawatan Sambil Belajar ke Legoland
3.11.2016
Program yang paling mendapat sambutan anak-anak didik terutama murid Tahun 6.
Kisah lanjut klik SINI


Program Seribu Langkah
di Kg Parit Haji Idris
5.11.2016
Program bersama penduduk kampung berhampiran.
Program anjuran bersama Klinik Kesihatan BG dan disertai penduduk kampung dan murid-murid sekolah.
Ada pertandingan mewarna bagi murid Tahap 1, 1000 langkah dll.

Peperiksaan Akhir Tahun
7-10.11.2016
Berjalan dengan jayanya dan cikgu-cikgu sesak nafas menanda dan memasukkan data dalam SAPS.

Mesyuarat Badan Kebajikan Bilik Guru
8.11.2016
Banyak membincangkan tentang majlis persaraan GB dan family day SKPK.

Mesyuarat Profesional
10.11.2016
Meeting pra penutup sesi 2016.
Banyak program sedang menanti sebelum berakhir sesi persekolahan.
-majlis Khatam Al-Quran murid Tahun 6 (17.11.2016)
-Pengumuman keputusan UPSR (17.11.2016)
-Majlis graduasi dan hari Anugerah Kecemerlangan (21.11.2016)
-Majlis Persaraan Guru Besar ( 24.11.2016)

Kursus Semakan Pendidikan Kesenian
di SKBR
15-16.11.2016
Matapelajaran PSV digabungkan dengan Dunia Muzik maka terhasilah
matapelajaran Pendidikan Kesenian.
Ibu memang suka sangat kalau hadir kursus berkaitan dengan seni ni sebab rakan-rakan memang sporting.
Kami menghasilkan bahan seni....mencipta tarian dan membuat persembahan.
Tiada erti kata "malu atau segan" sebab kami harus aplikasikan semua tu pada anak-anak didik pula....

Hasil seni kami.
Dah siap kami buat pameran....
Pegawai PPD dijemput untk melihat hasil seni kami....

Kisah di sebalik tabir.
Balik kursus hari pertama......sampai rumah dah petang.
Malamnya menyiapkan bahan untuk persembahan keesokkan harinya...
Beginilah kalau cikgu-cikgu berkursus...kami sekadar berkursus di dewan sekolah...
Membawa balik bahan untuk present keesokkan harinya...namun kami tidak pernah mengeluh....

Disamping itu ibu menyiapkan bahan-bahan untuk hiasan dewan sekolah.
Maklumlah minggu-minggu terakhir banyak program sedang beratur menunggu giliran untuk diselesaikan......


Dan keesokan harinya.....dengan "rela hati" membuat persembahan di depan orang PPD.
Rakan-rakan semuanya sporting dan melakukan aktiviti tanpa mengira usia dan bangsa.
Kami lakukan semua ni demi anak-anak didik.
Buang rasa segan...malu....tebalkan muka dan Alhamdulillah kami mendapat ulasan yang sangat positif dan membina daripada mereka.

 Geng ibu yang sporting....pelbagai bangsa....

Hasil seni kumpulan ibu K6

Khatam Al-Quran
17.11.2016
Majlis anjuran Panitia Agama Islam bagi meraikan murid-murid Tahun 6 yang berjaya 
khatam Al-Quran.

Keputusan UPSR
17.11.2016
Seluruh Malaysia dikejutkan dengan pencapaian straight A UPSR 2016 yang hanya 1.10% sahaja.
Siapalah kita kan nak komen lebih-lebih.
Kami hanya pelaksana dan kena akur dengan arahan...
"SAYA YANG MENURUT PERINTAH".
Cuma ibu terkilan bila seorang VIP menunding jari dan seolah-olah guru yang bersalah.
Takpelah...kami terima walaupun pahit...
DI SANA nanti ALLAH akan memberi jawapan sebenarnya.
Bertapa cikgu-cikgu siang malam berkorban masa dan tenaga demi melihat anak-anak didik cemerlang hinggakan lupa anak-anak sendiri sedang bergelumbang dengan final exam di IPTA...huhuhu....
Meninggalkan keluarga menghadiri kursus yang diarahkan tanpa menuntut claim sesen pun.

Majlis Penyerahan Sijil Kecemerlangan SISC
Guru-guru Daerah Tangkak
20.11.2016 

Majlis diadakan di dewan SKL.
Alhamdulillah...terima kasih di atas penghargaan ini.


Menerima sijil penghargaan dan kecemerlangan daripada Pegawai PPD.

Antara guru-guru yang diraikan di majlis anugerah.

Majlis Gradusi Pra Sekolah
21.11.2016
Anugerah untuk anak-anak junior dibawah KPM menerima sijil menandakan mereka telah tamat pra sekolah dan bakal melangkah ke tahun 1

Anak-anak kecil yang tak sabar nak naik ke pentas.

Hari Anugerah Cemerlang Akademik
21.11.2016 (Isnin)
Anak-anak Tahun 1-6 yang cemerlang menerima penghargaan mereka.

Jamuan Akhir Tahun 6
22.11.2016
Alhamdulillah rezeki hujung tahun datang mencurah-curah.
Jemputan ke jamuan murid Thn 6.

Majlis Persaraan Guru Besar Bersama VIP
23.11.2016
Majlis Sesi 1 diadakan bersama MGB dan pegawai PPD.
Jamuannya kami tempah dari katering.
Menunya sedap dan berbaloi-baloi.
Kuih muih banyak yang cikgu-cikgu dan staf sponser.



Majlis Persaraan Guru Besar Bersama Warga SKPK
24.11.2016
GUru Besar beradu di atas pentas.
Redha jelah di solek oleh rakan ibu...ha3x..
Tema : Kesultanan Melaka.

So kami pun kena ikut tema. Biar nampak klasik.
Mak-mak dayang sempat posing sebelum berarak...Fuh..peluh sampai ke kaki.
Maklumlah berselubung dengan kain songket.

Guru Besar diarak dengan beca yang dihias oleh cikgu-cikgu perempuan.
Nanti ibu buat n3 disebalik tabir.

Bergambar kenangan terakhir bersama GB.
Saat terakhir GB sebak dan menitiskan airmata.
kami pun turut bersedih.....
Patah tumbuh hilang berganti.
Namun yang pergi tak akan sama dengan yang akan hadir.
Pasti selepas ini kami akan merindui senyuman manis Tn Hj..
lembut tutur kata....suka berjenaka..banyak memberi motivasi dan nasihat.
Selamat bersara Tn Hj Sahardin...Moga Tn Haji bahagia melalui kehidupan baru setelah mencurah bakti lebih 37 tahun kepada anak bangsa.


Keratan akhbar tentang persaraan GB kesayangan kami.

Alhamdulillah.....
Semuanya selesai dengan jayanya.
Lepas ini ibu boleh tumpukan kepada 1 lagi urusan besar yang bakal ibu lalui semasa cuti.....

About me