Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

Memaparkan catatan dengan label RENOVATE RUMAH. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label RENOVATE RUMAH. Papar semua catatan

29 Mac 2011

Renovate Dh Selesai Tapi......

Cuti SK ibu ada cerita ttg ibu wat ckit renovate rumah.
Klik sini.
1 minggu dh siap sebenarnya.
Upah orang Cina wat kerja mmg cepat + cekap + bersih.
Harga mmg mahallah sikit ttp kita puas hati.
Dah terlebih budget sudah.
Lagi pun ibu guna duit simpanan yg ada je...
So buat ala kadar utk keselesaan anak2..

Yang ibu suka bila siap aje kerja segala sampah sarap 
hasil kerja2 yang dibuat abis dibersihkan sekemas2nya olrh tukang2 tu semua.
Xde la kita pening kepala memikirkan saki baki smpah.

Selesai kerja2 renovate tu siap2 pi beli cat.
Konon2 semangat brkobar2 ttp terus brkubur disebabkan kesihatan ibu.
So baru last week 4 farah luangkan masa mengecat bilik masing2.
Farouk pn merenggek2 gak nk cat bilik dia ttp malas ibu nk layan.
Xpasal2 ibu lak yg kena mengecat...
Mmg ibu tau Faruk jeles dgn kakak2nya tu....
Nasiblah Faouk!!!!!!
Nanti mengecat together-gether dgn ayah ok!!!!!.

Sebelum
loteng yg baru siap B4 naik sekolah hari tu...

Selepas
bilik angah + Naurah dh siap dicat..
Pink Colour pilihan Naurah n Angah...
Mrk pilih katil berlaci.jimat ruang!!!!.
Boleh thn gak harga katil tu...hu.hu.hu....
Perabut lain guna yg dh ada je...
Mereka berdua trpaksa share bilik cz xcukup 1 bilik lg....
Skrg bilik ada 5 ttp penghuninya 7..
Ayah pn kongsi bilik gak dgn ibu...hi.hi.hi..adil la kan.....
Ni loteng yg menempatkan bilik Along..
Along pilih warna Lavender.
Kt bilik Along skrg cuma ada katil n rak buku je...
Almari baju belum beli...
Kena postpone next month ye along.....

Beby lak pilih warna 'deep sea"...
Yang kesihannya, bilik beby masih kosong..
Xde katil, xde almari..yg ada cuma rak baju + rak buku.
Tapi Beby jenis redha n xkisah...
Kesian lak ibu tengok dia tidur beralaskan tilam jerr..
Insyallah, nnti kita beli lain kali ok beby...
Budget utk perabut dh abis kt  renovate tu.
Terlebih budget sudah...hu.hu.hu....

Dan bujang ibu Farouk mula jeles kt kakak2nya cz masing2 bilik dh bercat baru.
So ibu cakap kat dia, suruh ayah lak yg cat n buat deko kt bilik farouk tu...
Baru adilkan!!!!!!..

15 Mac 2011

Bingit + Masyarakat Majmuk!!!!!

Entah apa2 je tajuk n3 ibu tu.
Xtau nk letak tajuk sebenarnya.
Sejak semlm rumah ibu ni xaman cz ibu sdg wat projek renovate sikit.
Bukan renovation besar2an pn.
Juz buat loteng utk tambah 2 bilik anak2.
Bising + bingit = hidup xaman n tenteram...

projek dijangka siap dlm minggu ni.....

Projek ni dh lama dirancang ttp asyik tertunda je.
Bukan masalah apa pn.
Kerja2 ni perlu dibuat hari bekerja ttp yelh camne ibu nk ambil cuti.
Xkan nk ambil cuti 1 minggu.
Jangan mimpilh cikgu nk ambil cuti sesuka hati.
Dan biasanya cuti2 Msia, ibu slalu xde cz blk kg.
Sementara anak2 ada intensif kelas masa cuti ni ibu pn "on"lh projek tertunda tu....

Yang paling seronok bila ibu tgk pekerja2 uncle Ah Meng ni.
3 orang yg trdiri dr bangsa Melayu + Cina + India.
2 yg ibu kata masyarakt majmuk.
Of courselh mrk brtiga brinteraksi dlm bhs Melayu.
Tapi ibu tabiklh bila org2 Cina ni bekerja.
Mmg mereka pentingkan kualiti n xbrkira sgt.
Kerja cepat, cekap n kemas.
Kita tgk pn xdelh nk byk komen.
W.pn harga agak mahai ckit ttp berbaloi2lh.

Moga cpt le siap!!!!!!!!

28 Februari 2010

Dan Akhirnya.....

Maka hari ini berakhir la riwayat tingkap kesayangan ibu.
2-3 hari ayah sndiri yg brtukus lumus mengetuk dinding,
dan hari ini, akhirnya tingkap tu diturunkan.
Sedih sgt ttp kali ini biarlah ibu mengalah.
Selama ini ayah yg asyik mengalah dgn ibu.
Dari sekecil2 brg smpai sebesar2..
Mmg kami sering xsependapat.
Ttp yg pasti ibu akn menang.
Agaknya ayah malas nk layan ibu!!!

Dan hari ini kami dh jd mcm tukang rumah lak.
APA YG PENTING, KERJASAMA X3
(ok, sama2 nyanyi lagu Wonder pets tu)
Membersihkan batu bata yg telah selamat jd mangsa ketukkn ayah.
Serpihan batu bata tu kami buang kt kwsn rumah MIL.
2dy ibu jd driver n ayah jd tukang angkut,
dibantu ank2 dara...
Klakar lak tgk ayah mcm pekerja Indon tu...SEBIJIK!
(hi.hi.hi...jgn marah ye ayah)
Farouk...oh, jd tukang penyibuk n mandur.
4x gak kami ulang alik memunggah
serpihan tu.
Fuh!!!akhirnya selesai..Lega!

Petangnya kerja2 pembersihan dh selesai.
So Beby n Naurah jd "maid" mop lantai.
Mmg brhabuk xleh nk crita.

Alhamdulillah, petang hujan turun.
Sejuk ckit hati ibu yg brduka nestapa nie....hu.hu.hu....


tingkap yg siap diturunkan.....
hu.hu.hu....sedih....

Iklan Selingan:
Sempat lak Naurah suruh ayah gantung buai kt beranda..
Upah Naurah yg tolong ayah mop lantai..

sronok la tu, jeles ibu tau!!!!

Teringin gak ibu nk try,
butttt...awal2 ayah dh warning...
Berat bawah 30 kg jerr boleh naik okey!!!...
Terus trbantut keinginan n smangat brkobar2 ibu...
hu.hu.hu....
Syussss!!!!...apa kata mlm2 buta nnti ibu cuba dok brtengek kt atas buai tu..
hi.hi.hi......?????

yelhx3, tau le berat Naurah 22 kg jerrr......

27 Januari 2010

Sedih!!!

Minggu lepas ibu ada crite ttg umah ibu sdg di renovate tu.
Skrg masih belum siap cz kontraktor ni byk projek tmpt lain.
Ibu xsedih ttg tu.
Cz awal2 lg kontraktor tu ckp mmg dia xboleh siapkn dlm jangka masa trdekat.
Ibu xkisah ttg tu cz ibu mmg percaya dgn kerjanya yg teliti.
Ttp ada prkara yg buat ibu amat n tramat sedih.
Anak2 dara ibu juga sedih.

Ibu tahu, antara ibu n ayah mmg kekdg brcanggah citarasa n pndapat.
Ada jerr benda2 yg ayah xbrkenan ttp ibu suka.
Ttp byk yg ayah mengalah n menurut kehendak ibu.

Kali ni ayah brcadang nk tukarkn tingkap kesyngan ibu.
Ayah brcadang nk tukar tingkap tu n ganti dgn pintu kaca.
Mmg sedih sgt.
Baru 2 thn tingkap tu dipasang.
Sayang n membazir cz kosnya agak mahal.
Ttp byk reason yg ayah bg.
N byk gak reason ibu utk prtahankn kesyngan ibu tu.
Ttp nmpk gayanya kali ni ibu mcm akn kalah.
Ibu xsuka n xsuka n tetap xsuka...hu.hu.hu.......

tingkap ala2 Perancis yg akan dikorbankn...hu.hu.hu.....

kiri n kanan pagar baru yg siap ditukar...
Ttp lantai belum dipasang tile....

15 Januari 2010

Bila Rancangan Sntiasa Trgendala!!!

Awal2 kawin dgn ayah, kami ada booking 2 buah rumah
di Tanjung Agas, Muar dr Syarikat Menhara Holding.
Ttp malangnya, setelah dibyr duit deposit RM 10,000,
tetiba kluar berita kt paper syarikat tu diistiharkn muflis.
Bayangkn kami br nk hidup n nilai RM10,000 bkn sedikit bg kami.
Bersusah payah kumpul duit ttp lesap begitu aje.

Kali ke 2, ayah beli lg sebidang tanah di area BG,
n skali lg tuan tanah diistiharkn muflis.
Xsmpt brtukar nama.......
Smpai skrg xtau kesudahannya....

Dlm keadaan ayah yg ditimpa musibah,
ibu ambil jln membuat loan utk mmbina sebuah rumah di Kelantan.
Alhamdulillah, rumah ibu dpt disiapkn tnpa ada masalah.

Sygnya siap je umah tu kami xmerasai tinggal kt rumah sndiri.
Sedih sgt cz ayah trpaksa brtukar ke kgnya utk jg arwah bapak(FIL).
Ibu akur, sbagai seorg isteri...
"sy yg menurut perintah, tuan".


2 thn lepas kami brsepakat membeli rumah yg kami sewa.
Ni kira rumah 2nd hand je..
Alhamdulillah, semuanya brjln lancar...

Dan thn ni ibu trdengar lg ura2 ayah ada projek
nk wat rumah ttp masih ada masalah.
Xtau la knapa nasib ayah cam gitu.

Ibu dh malas nk fikir2 ttg projek2 ayah yg sering ada halangan.
So ibu ambil jln selamat, buat dulu mana yg dh ada dpn mata.
So, ibu buat renovation utk kali ke 3 sejak rumah ni dibeli.
First ibu wat renovation besarkn dapur yg ciput "sekangkang kera".
2nd...renovation tukar tingkap konon2 ala2 Perancis.
Dan kali ni sekadar bina tembok dikiri-kanan n buat pagar baru.
Tujuannya utk privacy...
Bila kluar xle terus trperanjat beruk bila jiran menyapa.
Sekurg2nya dpt le brsedia dulu....hi.hi.hi..

Skrg ibu hnya brserah kpdNya.
Ada rezeki adalh n ibu xmengharap apa2.
Cuma ibu brdoa agar Allah permudahkn urusan ayah..
Sebagai isteri, ibu xnk menyusahkan ayah.
Xnk ayah trtekan dgn keadaan ini...
Insyallah, kalu ada rezeki....adalh...

cuma tmbah tembok kt kiri-kanan rumah...

membina pagar dpn supaya senang utk parking 2 buah kereta.....

About me