Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

14 Julai 2011

Pemakanan Memori Anak-Anak.

Seperti yang telah ibu janjikan,
di sini ibu akan berkongsi input yang ibu perolehi semasa 
Program Bugar Potensi Cemerlang di SK 3 Farah.

Slot untuk menghasilkan anak-anak cemerlang melalui pemakanan.
Pemakanan untuk Memori n Minda anak-anak yg
senang kita perolehi...
Ini ikhtiar demi untuk anak-anak kita.........
Semoga ianya menjadi amalan harian kita atau
sebagai makanan rutin.....

1. Kurma

Memang kita sudah sedia maklum kurma memang banyak khasiatnya.
Kurma amat baik untuk ibu-ibu mengandung bagi
perkembangan minda janin dalam kandungan.
klik sini.

2. Kismis

Ini pun memang kita sedia maklum.
Antara doa-doa yang kita baca pada kismis:
Istifar 7X
Selawat 7X
Al-Fatihah 7X
Al-Ikhlas 7X
Al-Falaq 7X
Al-Nas 7X
Ayat Qursi 7X
klik sini.
Kismis ni boleh beli banyak-banyak dan sertakan bacaan di atas.

3. Pisang

Salah satu buah-buahan yang sangat baik untuk perkembangan minda.
Sebaiknya di makan setiap hari atau semasa sarapan pagi sebelum pergi sekolah..
klik sini.

4. Ikan Tongkol

Daging ikan tongkol amat baik untuk minda jika diambil sekerap mungkin.
klik sini.

5. Daging

Amat baik untuk perkembangan minda juga.

6. Kacang Badam

Anti oksida yang tinggi.
Klik sini.

Selamat mencuba!!!!!


49 ulasan:

HASNAH berkata...Reply To This Comment

makasih..info yg sgt menarik & berguna!!

Iela Fazielah berkata...Reply To This Comment

tq kak... info yg sgt2 berguna..lepas ni kena bl badam byk2... kurma anak ila kureng sikit

NzA berkata...Reply To This Comment

to hasnah
sama2..sy pn dpt smlm masa g program bugar kt SK 3 Farah....

NzA berkata...Reply To This Comment

to iela
Sama2...kita ari alternatif yg anak2 suka makan...sharing is caring.

wahida berkata...Reply To This Comment

tima kasih kak sharing info ni...sgt berguna!!

saya tak tau lak yg pisang ngan ikan tongkol tu bagus utk memori anak2..balik ni nak beli pisang la..nak suh abang mkn setiap hari sebelum gi sekolah..

sayang akak!!

Ena berkata...Reply To This Comment

baru pas makan ikan tongkol.. heheh..


pisang takleh nak makan selalu plak sbb anak2 ena ada asthma.. huhu..

puanbee berkata...Reply To This Comment

oo bagus sy letak link dalam entri .. heeh lain2 semua sy ambik selalu cuma badam dgn daging jarang hehe

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...Reply To This Comment

Terima kasih kak for this sharing..
Blh diamalkan selalu..Insyaallah.. ^_^

ct N honey berkata...Reply To This Comment

tapi klu ikan tongkol tu, anak ct mmg tak suka..tapi klu yg lain tu terutama buah pisang dia orang suka

♥MAMASYAZA♥ berkata...Reply To This Comment

ikan tongkol tu, sedap sgt kalo buat, sambal....best

bintangku berkata...Reply To This Comment

Mkn kurma.... ikut sunnah nabi. Selain tu memberi tenaga utk org yg mkn.

NzA berkata...Reply To This Comment

to wahida
sama2....brkongsi utk kebaikkan brsamakan...akak pn xtau yg ikan tongkol tu bagus utk minda....masa pergi slml dpt input nie....

syg wahida gak!!!!

NzA berkata...Reply To This Comment

to ena
sedap tu...org gannu mmg suka masak ikan tongkolkan..

xpe ena, kita boleh pilih makanan yg xmemudaratkan anak2...byk alternatif tu....

NzA berkata...Reply To This Comment

to Bee
Sekurg2nya makanan tu kita pilih yg plg senang utk anak2 makan n jadikan rutin......InsyaAllah...usha ibu bapa utk anak2...

NzA berkata...Reply To This Comment

to lily
InsyaAllah...kita cuba amalkan yg plg simple demi utk anak2....

NzA berkata...Reply To This Comment

to CT
sama juga dgn anak akak..mrk xsuka sgt ikan tongkol tu ttp kita pilih mana yg mrk suka utk jadikan rutin...

NzA berkata...Reply To This Comment

to mamasyaza
sedap tu su....dan yg pnting baik utk minda anak2...

NzA berkata...Reply To This Comment

to bintangku
mmg baik utk ibu2 mengandung....kurma + badam di blender...minum jus tu...mmg bagus...

kakyong berkata...Reply To This Comment

terima kasih share ni kak.. sgt2 bermakna..

memang byk tips yg beri kombinasi kurma, kismis dan kacang badam... :)

NzA berkata...Reply To This Comment

to kak yong
sama2...sharing is caring....sekurg2nya kita ada byk pilihan....

jeBateja berkata...Reply To This Comment

tq cikgu atas info/....terbaekkkk

NzA berkata...Reply To This Comment

to jebateja
sama2....brkongsi demi utk kebaikkan semua.....

Mama QS berkata...Reply To This Comment

terima kasih kak ibu berkongsi ilmu...malam ni nak ajak mr H beli pisang

NzA berkata...Reply To This Comment

to mama QS
sama2......hi.hi.hi...beli jgn xbeli....

insan_marhaen berkata...Reply To This Comment

IM suka makan ikan kayu ( tongkol ) masak tumis..

NzA berkata...Reply To This Comment

to IM
mmg sedap tu....

Puan Kutu berkata...Reply To This Comment

ikan tongkol yer..pasnie kena beli ikan tu la nmpknya..:)kurma ank sy mkn,tp klu kismis dia tak berapa suka..yg keras tu tak mkn lgsung..

NzA berkata...Reply To This Comment

to PK
kalau anak2 suka mkn ikan tongkol boleh la slalu beli....

Cikli berkata...Reply To This Comment

satu lagi, mcdonel...

ibuintan berkata...Reply To This Comment

semua anak2 akak suka kecuali ikan tongkol tu

tq for sharing

Mohamadazhan.com berkata...Reply To This Comment

entri menarik ni...madu dan habatussawda juga bagus =)

anggunpesona berkata...Reply To This Comment

Terima kasih share info yg amat berguna ni. Anak saya pun nak ambil UPSR tahun ni. Insyaallah akan saya cuba amalkan untuk anak.

Ummi Hanie @ AnNisa Fadzil berkata...Reply To This Comment

gud info kak nza ...
thanx ... ;)

insyaallah hanie boleh je telan semua tu tp ank2 je la ade sstgh mknn tu depa xberapa gemar ... yg depa suka sgt ialah kismis,daging ... ;)

amna berkata...Reply To This Comment

terima kasih untuk tips ni cikgu. sangat berguna. leh buat petua nih.. :)

NzA berkata...Reply To This Comment

to cikli
apa tu????

NzA berkata...Reply To This Comment

to ibuintan
yelh, sama dgn anak2 sy...xbrapa suka ikan tongkol...

NzA berkata...Reply To This Comment

to azhan
sudah trbukti mmg kedua makanan tu baik utk minda....

NzA berkata...Reply To This Comment

to anggunpesona
sama2..brkongsi utk kebaikkan semua...

NzA berkata...Reply To This Comment

to ummi hanie
sama2...

2lh, anak2 agak cerewet ttp kita pilih yg mrk suka cz byk pilihan tu....

NzA berkata...Reply To This Comment

to amna
amna boleh amalkan tu....

IMANSHAH berkata...Reply To This Comment

yg saya paling suka pisang

Ummiross berkata...Reply To This Comment

Semua makanan ni ummi suka,nak menghafaz Quran pun kena jaga pemakanan jugak...

NzA berkata...Reply To This Comment

to imanshah
bagus tu...sedap n brkhasiat...

NzA berkata...Reply To This Comment

to ummiross
Alhamdulillah..syukurlah krn ummi boleh mkn semua tu..

betul tu ummi...monda pnting utk kita.

mummysyafie berkata...Reply To This Comment

kismis tu mmg nor amalkan tuk abang sejak kindie lagi. tapi yang lain tu baru tahu..thanks kak sebab bagi info.

CuTeMiUt78 berkata...Reply To This Comment

eemmm bab pisang, kismis, ikan tongkol, daging.. memang menjadi kegemaran mirul.. thanks kak share

NzA berkata...Reply To This Comment

to mummysyafie
bagus tu nor...terus amalkan n yg lain tu bolehlh diambil utk tmbah kecerdasan minda....InsyaAllah.

NzA berkata...Reply To This Comment

to rina
Alhamdulillah syukurlh kalau semua tu jadi mknan kegemaran mirul...moga mirul membesar sbgai seorg yg bijak.....InsyaAllah...

Nor Salmi berkata...Reply To This Comment

Perkongsian yg bagus Yah, tq.. Anak2 akak ni ada yg cerewet sikit, Yah.. Kena kita duduk sebelah baru nak telan..

About me