Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

24 November 2012

Kelebihan Al-Fatihah...Jom Kita Kongsi Rahsia....

Ibu tulis n3 ni di atas permintaan ramai...Cit perasan!!!!
ramai la sangat.....
Takdelah ramai tetapi ada beberapa orang rakan-rakan blog
 minta petua macam mana nak mendidik anak-anak cemerlang..
Terima kasih semua, anak-anak ibu macam anak-anak orang lain juga...
Anak-anak kita semua ada kelebihan dan kekurangan tersendiri......begitu juga anak-anak ibu.
Mungkin Allah bagi kelebihan dari segi IQ buat mereka...
Yang pastinya anak-anak ibu bukan yang jenis kuat study.........

Ibu risau juga untuk buat n3 nie.
Nanti dikatakan ibu nak mendabik dada..
Tapi niat ibu ikhlas untuk berkongsi sesuatu yang "mama" perturunkan pada ibu.
Bak kata orang putih sharing is caring.....

Petua ibu amat simple dan senang.
Ibu pastikan setiap hari selepas solat, ibu akan mengambil sedikit masa untuk
sedekahkah "Al-Fatihah" buat anak-anak ibu.
Ibu akan sebut satu persatu nama anak-anak ibu.
Al-Fatihah adalah penghulu segala ayat.
Dan sebelum terlelap....masa ibu tengah tergolek-golek kat atas katil,
ibu akan sedekahkah Al-Fatihah buat anak-anak sampai ibu terlelap.
Entah berapa kali pun ibu tak pasti tapi yang pasti sampai ibu terlelap....

Sejak anak-anak lahir, ibu pastikan mereka makan dari hasil airtangan ibu.
Ibu tahu, sebagai seorang ibu yang bekerjaya masa kita amat terhad.
Tapi ibu cuba sedaya upaya agar tidak 'termiss" masak untuk ayah dan anak-anak.
Sesibuk mana pun ibu, tiada istilah makan di luar atau dibeli.
Ayah pun tidak suka makan di luar atau makan makanan di beli.
Ibu akui memang penat.
Ibu terpaksa bangun seawal 4.30-5.00 pagi demi mereka.
Sambil membasuh beras, sambil memasak..dibibir ibu tidak putus-putus
 membaca zikir, selawat dan Al-Fatihah.
Sebut satu persatu nama mereka, hembus pada masakan itu.
Alhamdulilah anak-anak lembut hatinya..mereka mendengar kata, tidak melawan cakap,
tidak lasak dan bonusnya mereka mudah menerima pelajaran yang diajar oleh guru-guru.....

Semasa anak-anak sedang menduduki exam, ibu akan sedekahkan Al-Fatihah
sepanjang exam berjalan.
Ibu berpesan pada anak-anak agar memulakan exam dengan
1. sedekahkan Al-Fatihah pada ibu dan ayah..
2. Sedekahkan Al-Fatihah pada diri sendiri..
3. sedekahkan Al-Fatihah pada pemeriksa kertas
(agar lembut hatinya dan akan ada perasaan belas ikhsan).......
Alhamdulillah mereka sentiasa amalkan.....

Satu lagi surah yang "mama" ibu amalkan untuk anak-anaknya.
Menurut kata mama ibu, surah ni perlu diamalkan.
Baca surah ni setiap malam dan semasa membacanya gosok ubun-ubun kepala anak-anak kita.
Lepas tu hembus di dahi mereka.
Masalahnya, ibu sendiri pun tak amalkan sebab ibu ni kalau dah Maghrib akan berkurung kat bilik
sampai solat Isyak dan terus....zzzzzzzzzzzzzzz.....huhuhu.....


Surah Al-Insyirah
Adalah Surah yang  ke-94 dalam Al Quranul-kareem 
Surah ini terdiri dari 8 ayat dan termasuk golongan surah-surah Makkiyah 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ
 Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?, 

وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ 
Dan Kami telah menghilangkan dari padamu bebanmu, 

الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ 
yang memberatkan punggungmu? 

وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ 
Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu. 

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا 
Kerana sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan, 

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا 
sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan.

فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ 
Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan
sungguh-sungguh (urusan) yang lain, 

وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ 
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.

صدق الله العظيم
Maha Benar Allah swt Yang Maha Agong/Maha Besar

Ibu ni walaupun bergelar guru tapi tiada masa untuk mengajar anak-anak di rumah. 
Cuma ibu sekadar memantau mereka dalam membuat homework.
Ibu dan ayah tidak memaksa anak-anak belajar..belajar dan belajar.
Mereka di beri kebebasan dan belajar ikut cara tersendiri.
Mereka akan rasa enjoy dan tidak tertekan.
Alhamdulillah, walaupun mereka tidak pernah mengikuti tuisyen luar,
 mereka mampu meraih kecemerlangan dalam akademik dan dalam  peperiksaan sekolah agama......
Yang penting mereka mendapat pendidikan seimbang dunia dan akhirat...
Itulah yang sebaiknya.....

Wah panjang juga karangan ibu kali nie....hehehe...
Selamat beramal.
Maaf jika ada ayat ibu tunggang langgang ye.
Ibu bukan seorang penulis yang baik.......

35 ulasan:

Joanna Yunus berkata...Reply To This Comment

Terima kasih kak ibu...insyaAllah akan diusahakan..... tahun depan qayyum PMR

Totie@Tomy berkata...Reply To This Comment

terima kasih share...saya pun nak amalkan juga,...

mamaijat berkata...Reply To This Comment

...dinda...
the chemistry is there ....
samalah amalan kanda..
Insyaallah dan Alhamdulillah...
semuga akan berterusan amalan itu buat anakanda2 kita dan wariskan pada generasi mereka pula...

..ha ha ha..
1 secrect...sshhhh....
next year kanda nak terima menantu..
hua hua hua..
canner ni..mamanya yang takut...

ibuintan berkata...Reply To This Comment

trima kasih berkongsi Nza... hampir 90% ada persamaan dengan yg akk sentiasa amalkan

yg penting doa ibu makbul untuk anak2nya kan... puasa juga amalan terbaik semasa anak2 exam

MulutPayau berkata...Reply To This Comment

terima kasih atas prkongsian dear....

NzA berkata...Reply To This Comment

to mamaQS

Sama2....sedikit prkongsian demi kebaikan bersama.....

NzA berkata...Reply To This Comment

to totie@tomy
sama2..tip yg simple n kalau diamalkn brterusan inshaAllah brkesan....

NzA berkata...Reply To This Comment

to mamaijat
mmg kita byk prsamaan n anak2 kita juga begitu, penuh limpahan kasih syg...

Wah, berita yg amat membahagiakan + mengembirakan...dinda tumpang seronok dan bahagia...Semoga Allah permudahkan segala2nya...dinda lak berdebar2 mcm nk terima menantu....hehehe.....

NzA berkata...Reply To This Comment

to ibuintan
2lh kak, amalan yg dia kaum ibu amalkn setiap hari...betul tu kak, puasa adalah salah satu ikhtiar utk anak2.....

NzA berkata...Reply To This Comment

to MP
Sama2 dear...selamat beramal....

ummiross berkata...Reply To This Comment

Alhamdulillah NzA,berkat amalan yang baik2,anak-anak mendapat manafaatnya. Bila anak2 baik sahsiahnya dan terang hatinya, tentu hati kita jadi tenang kan. Syukur dengan anugerah Allah buat NzA sekeluarga...semoga petua ini dapat dimanafaatkan oleh ibu2 yang lain juga.

NzA berkata...Reply To This Comment

to ummiross
sedikit amalan ttp kita lakukan brterusan tnpa jemu...InshaAllah kan ummi, Allah sntiasa mendengar doa2 ibu....Syukur dgn anugerah Ilahi kurniakan anak2 yg mendengar kata...Anak2 bujang ummi pn sama...sejuk perut ummi mengandungkan mrk brdua....Alhamdulillah....

azieazah berkata...Reply To This Comment

Terimakasih NZA. Perkongsian yang sangat bernilai buat kami. Sebab hasilnya sangat menakjubkan.

NzA berkata...Reply To This Comment

to azieazah
sama2...sesuatu yg baik sama2 kita kongsi brsama.....

Ena berkata...Reply To This Comment

oww gitu kekdahnya..

terima kasih kak..
harap ena masih belum terlambat walaupun anak2 makin membesar saban hari..

NzA berkata...Reply To This Comment

to ena
Sama2....Kita sekadar berikhtiar dan Allah yg menentukan segalanya...InsyaAllah, tiada erti trlambat krn doa ibu sntiasa Allah makbulkan...InsyaAllah...

Izan Ishak berkata...Reply To This Comment

sejak izan kenal kak nza (wpun sekadar membaca blog je) izan dah rasa sgt dekat dgn kak nza. izan suka sangat cara yg kak nza amalkan dlm mendidik anak2. suka sgt tgk anak2 akak semuanya berjaya!

insyaAllah.. izan pun nak cuba amalkan sebyk mungkin bacaan Al-Fatihah ni buat kesejahteraan anak2 bujang ni semua. thanks kak for sharing tips yang hebat ni!

TiranaAduka berkata...Reply To This Comment

salam nza
Terima kasih nza atas pekogsian yg bermakna buat tirana aduka,syukur ada yg nak post ttg kelebihan surah al-fatihah ini..
Pekabar cikgu?

cheqna berkata...Reply To This Comment

wah..perkongsian yang bagus ni
akan diamalkan suatu hari nanti kepada bakal anak2 cheqna..amin

NzA berkata...Reply To This Comment

to izan
TQSM izan krn sering menemani akak...2lh dgn blog mendekatkan diri kita dgn rakan2..rasa dh mesra sgt2 wpn xpernah bersua...

Walaupun apa kita yg pntiing kita tidak lupa bramal...walaupun ianya sesuatu yg amat simple ttp jika brterusan InsyaAllah, Allah sentiasa mendengar doa2 kita.....

NzA berkata...Reply To This Comment

to tiranaaduka
nza amalkan yg simple je..nk buat yg berat kot2 nnti separuh jln je..cuma biarlah ianya jadi rutin n amalan kita.....

NzA berkata...Reply To This Comment

to cheqna
InsyaAllah cheqna, doa ibu adalah doa yg plg dirindui Allah.....krn ianya lahir dr hati yg ikhlas.....

Muhammad Syahmi berkata...Reply To This Comment

Ilmu yang berguna.

Terima kasih atas perkongsian yang berguna ini.

NzA berkata...Reply To This Comment

to muhammad syahmi
Sama2 dik....sedikit perkongsian ilmu yg akak amalkan...

Nor Salmi berkata...Reply To This Comment

Resipi yang amat berguna utk kejayaan anak2. Amat mudah utk diamalkan. Tq Yah..
Moga anak2 kita terus berjaya.

Puan Kutu berkata...Reply To This Comment

terima kasih kongsikan petua mujarab nie.sebenarnya lepas akak cakap akan amalkan baca al-fatihah utk dpt anak cemerlang tak lama dulu, sy dah pun amalkan. Insyallah tak pernah miss sedekahkan aiman al-fatihah selepas solat n utk aruah pak mak sy jugak..semuanya inspirasi dr akak.Insyaallah akan cuba amalkan yg selebihnya..

Doakan aiman n anak dlm kansungan ni cemerlang spt anak2 akak jugak.Ameen..:)

ariana berkata...Reply To This Comment

Perkongsian yg bagus,, tq.

♥ dak pink berkata...Reply To This Comment

Terima kasih kak kerana sudi berkongsi rahsia sulitmu. Haha.

=)

♥ dak pink berkata...Reply To This Comment

Kak, mohon share ye.

NzA berkata...Reply To This Comment

@Nor Salmi
resepi yg amat simple kak mie....setiap ibu inginkan anak2 yg cemerlang...InsyaAllah kak mie, semoga anak2 kita terus cemerlang...

NzA berkata...Reply To This Comment

@Puan Kutu
Alhamdulillah, teruskan amalkan sesuatu yg baik...biar ia berterusan n jgn fedup...InsyaAllah, Allah sntiasa rindukan doa2 tulus dr kaum ibu..
Moga aiman jadi anak cemerlang...

NzA berkata...Reply To This Comment

@ariana
Sama2 kak.....resepi yg simple ttp membawa keberkhatan....

NzA berkata...Reply To This Comment

@♥ dak pink
sama2 dik..sedikit amalan yg akak lakukan utk anak2.....
sharing is caring....

Nafira usof berkata...Reply To This Comment

Kak.. Terima kasih atas perkongsian ilmu mendidik anak ini.
banyak yang zura dapat dari n3 ini. InsyaAllah, Zura akan cuba amalkan walaupon agak lambat. Zura akan cuba bersungguh2. terima kasih sekali lagi kak.. sayanggg akak. :)

Tanpa Nama berkata...Reply To This Comment

Alhamdulillah...perkongsian yg hebat..moga menjadi amalan kita semua..

About me