Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

11 Ogos 2014

Riang Ria Raya 2014- Ziarah.

Ibu sambung kisah raya siri ke 2 dan tak pasti ada lagi ke tidak
sambungannya.
Sebenarnya ibu buntu kerana terlalu banyak gambar yang ada dalam stok.
Gabungan dslr Ayah, adik2 dan kakak..juga stok gambar daripada ipad dan tab juga menimbun.
Adeh...pening jugak nak teliti satu persatu.
naik berpinar biji mata ibu....


Sepanjang 22 tahun perkawinan ibu dan Ayah memang kami menyambut raya
selama 1 minggu di kampung ibu.
Bukan ibu yang mengada2 dan mendesak ayah tapi semua tu di atas kehendak Ayah.
Lagipun Ayah dah masak dengan perangai ibu beraya
mengalahkan budak-budak kecil.
Dapat cuti 1 minggu pun masih rasa tak cukup......
Yang pasti ibu dan anak-anaklah orang yang paling bahagia bila nak menyambut raya.

Biasanya selepas solat sunat raya kami mulakan program ziarah.
Lagipun menu raya 1-3 kami dah siap tempah awal-awal.
Tak adalah ibu 3 beradik perempuan ni bergasak dan berpeluh kat dapur.
Pinggan pun kami sediakan yang polisterin je...Ha..ha..ha..dasar pemalas.

Raya Pertama
Macam biasa kami kena blah awal-awal sebelum rumah diserbu.
Destinasi pertama dalam jadual ziarah kami saban tahun rumah
pakcik ibu.
Sedih dan sebak kerana kami beraya tanpa pakcik kesayangan.
Ibu pernah buat n3 tentang kehilangan pakcik tersayang yang merupakan seorang ulamak terkenal
di Kelantan. Klik SINI.
Al-Fatihah buat pakcik...moga pak muda haji tenang di sana.....Amin.

Selesai makan nasi beryani di rumah arwah pakcik kami bergerak ke rumah ibu saudara ibu,
Mummy.

Kat sini kami dijamu dengan spaggethi dan nasi minyak yang sangat nyummy.
Perut ibu dah penuh, so ibu jamah sedikit spaggethi.

Selesai menjamu selera rumah mummy kami ke kampung mama ibu
di Bunut Susu.
Kami berkonvoi dengan 5 buah kereta memeriahkan lagi suasana di rumah makcik sepupu ibu.

Anak-anak sekarang dah tidak lasak macam dulu kalau berkumpul.
masing-masing sibuk dengan tab dan ipad...generasi Y punya bahana....adeh..

kat area sini kami pergi 3 buah rumah.
Lagipun rumah saudara ibu ni letak berhampiran.
Yang paling ayah suka beraya di Kelantan sebab katanya setiap rumah dihidangkan
dengan menu berbeza.
Bukan main exited muka ayah menjamah setiap hidangan walaupun
dalam kuantiti yang sedikit.
Di sini saja kami dapat merasa makan nasi dagang, soto dan satey.

Kaum lelaki sekadar bersembang...kaum ibu tak habis-habis 'melantak'...ha3x...

Petangnya selepas Asar kami ambil kesempatan dan curi masa singgah rumah adik ibu
Dr Zakimi yang tidak jauh dari rumah mama/abah.

Kiri : Adik ipar merangkap tuan rumah , Yu (bakal bergelar doktor awal thn depan), kak long,
Adik bongsu ( bakal menamatkan pengajian tahun depan) dan Adik Mie (doktor di KB)

Hari Raya pertama berlalu begitu cepat.
Itupun banyak jugak gambar yang tak sempat kami snap.
Rumah maksu kesayangan pun sekejap je ibu sempat singgah memandangkan
kaum kerabat dah lama menunggu kami di rumah mama/abah.

Raya Ke 2
Kami bergerak dah agak lewat.
Macam biasa Ayah dah mula puasa 6.
Tapi yang paling best, ayah ni amat sporting melayan kerenah si isteri
yang over beraya sana sini.
Kesian jugak tengok Ayah dok telan air liur melihat kami 'menelan' hidangan tu.

Destinasi pertama di rumah sepupu ibu.
Kedua ibu bapa sepupu ibu ni menetap di Naratiwat Thailand.
Maklong dan Paklong yang ibu panggil "cik dan abah" dah meninggal
beberapa tahun lalu..
Anak-anaknya seramai 3 orang masih menetap di Naratiwat dan jadi warga negara sana..
Posing kejap.....

Bukan main gembira kanak-kanak riang ria ni di sini.
Maklumlah rumahnya sebuah vila 3 tingkat.
Luas dan selesa untuk main kejar-kejar....
Mereka melupakan seketika ipad dan tab..
Seronok pulak tengok mereka nie makan-makan dan bergelak ketawa.

Agak lama juga kami lepak di sini.
Bujang terhangat ibu bersama Along, Kak Naurah dan kak Ya.


Along dan su tie (adik perempuan bongsu ibu)
Jangan terpedaya, sutie ni dah ada2 orang anak dan yang sulung dah
darjah 1.
Sutie berbadan kecil dan awet muda.....

ibu bersama 2 orang kanak-kanak rebina kesayangan kami semua.
Rindu pulak pada mereka berdua.....
Di hadapan rumah cousin ibu. Di bawah tu kolam ikan tetapi dah kering airnya.
Kalau ada air rasanya ada yang berenang kat situ.....

Rumah impian ibu. Dah 15 tahun usianya.

Kami singgah di rumah paksu.
Paksu menyewa di rumah yang ibu bina 15 tahun lalu.
Rumah yang tidak  sempat ibu duduki.
Setiap kali tengok rumah ni hati ibu sayu dan sedih.
Entahlah, belum rezeki kami untuk tinggal di sana.
Alhamdulillah, paksu menjaga rumah itu sebaiknya.
Bersih dan ceria..

Selesai makan nasi minyak rumah paksu kami bergerak ke Kutan rumah
anak angkat mama/abah.
Anak-anak dah kepenatan menempuhi jalan yang sesak.
Hari pun dah beransur petang dan kami bergerak balik ke rumah.

Raya ke 3
Tak banyak tempat kami ziarah sebab ramai
tetamu datang bertali arus ke rumah abah/mama..
Tengahari kami ambil kesempatan sekali lagi ke rumah mummy kerana ada majlis
pertunangan cucu mummy.
Makan tengahari dengan hidangan yang sangat sedap.
Kat majlis ni lupa pula nak snap gambar.
Maklumlah kalau dah jumpa saudara mara..terus lupa segala2nya.

Sempat je Beby posing atas pelamin untuk majlis pertunangan.
Ni pun dia snap pic masa pergi raya pertama.
masa hari ke3 kami dah tak sempat nak snap bagai sebab dah kelaparan.


Antara sepupu ibu, anak kepada mummy.
Ditengah tu adik ibu, adik yu,.

Raya ke 4
Kami ke rumah awrah pakcik, abang kepada Abah yang terletak
di area Rantau Panjang.
Kami bertolak awal bagi mengelak kesesakan.


Along je yang sempat snap gambar masa ke sini .


Abah (kiri) and the geng.
Yang sebelah abah tu YB a.k.a saudara abah.
Tiba je kat sana dah ngam-ngam makan tengahari.
Gulai kawah + umbut kelapa sawit yang sangat sedap.
Lebih menyelerakan bila ada ikan masin masak tumis.
Ibu makan tak hinggat.


Sepupu ibu di majlis persandingannya.
Dua2 mengajar di Sabah.

Fuh...boleh tahan panjang kisah raya ibu.
Malamnya ibu keluar ber'dating" dengan Ayah kerana
raya ke 6 kami dah bertolak balik ke Johor.

5 ulasan:

Rizziela berkata...Reply To This Comment

meriahnya raya

Mummydearie berkata...Reply To This Comment

Meriahnya raya, kak. Padanlah seminggu pun tak cukup. Takpa, sesekali balik kampung beraya habis semua rumah dapat terjah. Memang bestkan. Raya-raya ni kalau tak membaham, memang tak seronok. Macam-macam juadah ada.

Nafira usof berkata...Reply To This Comment

Meriahnyeee raya Akak~
masa raya nih lah boleh kumpul sedara mara kan~ masa nih lah nak amik peluang bergambar ramai2.

Yati berkata...Reply To This Comment

Wah... banyaknya beraya ke rumah sedara-mara. Macam kami je hari tu masa di kampung. Raya kat Kelantan memang seronok. :)

Nor Salmi berkata...Reply To This Comment

Wah, beraya sakan ni Yah! Puas hati beraya di kampung kalau macam ni.

About me