Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

24 Ogos 2014

Resepi Ringkas : Bubur Lambuk

Antara pelbagai resepi bubur , bubur lambuk adalah
feveret ibu.
Dan biasanya kak Longlah bahan rujuk ibu bila
perlukan resepi kerana kak long merupakan pakar
masak dalam family kami.
Emmmm..sekarang Kak Long sudah tiada dan tiadalah
sumber rujukan utama ibu.....

Semangkuk bubur lambuk yang menjadi santapan ibu bersarapan pagi ini........

Ni Resepi Bubur Lambuk versi ibu:
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 batang serai
*ketiga bahan dikisar

1 cawan beras yang siap dibasuh.
2 sudu besar serbuk lada hitam
sup bunjut
1 cawan santan pekat
rempah menumis ( kuit kayu manis dan seangkatan dengannya)
daging (ibu malas nak rebus daging so ibu guna bebola daging...boleh ke macam tu????)

sayur-sayuran ibu main belasah je mana yang ada dalam petiais.
Kebetulan yang ada cuma bayam dan kentang.
Itulah yang menjadi mangsa ibu.
garam dan perasa secukupnya.

Cara-cara:
Tumis bahan yang dikisardan masukkan sekali rempah menumis.
Masukkan beras berserta air secukupnya dan biarkan mendidih.
Masukkan daging/bebola daging, serbuk lada hitam dan perasa serta garam.
Akhir sekali masukkan santan dan biarkan mendidih seketika.

Bila dah masak terpulanglah nak tabur bawang goreng ke, daun sup/bawang ke.
Yang penting sesuai dengan tekak.

5 ulasan:

Ena's Stories berkata...Reply To This Comment

sempoi tapi sedappp..nyamyyy

insan marhaen berkata...Reply To This Comment

Tapi tak seperti mana bentuk bubur lambok yang IM suka...

sini: https://www.google.com.my/search?q=seri+kepayang+bubur+lambuk&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Zof5U_bfJYS-uATur4CoBw&ved=0CAgQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=9v5TrhzVqowSCM%253A%3BBiIENRbXMTok-M%3Bhttp%253A%252F%252F3.bp.blogspot.com%252F_tRKk_SDN6dQ%252FSNblxAs2UjI%252FAAAAAAAABRM%252Fwd-L92go9Qc%252Fs400%252Fsumptuous%252Bporridge.JPG%3Bhttp%253A%252F%252Fseri-kepayang.blogspot.com%252F2008_09_01_archive.html%3B400%3B300

Aziela berkata...Reply To This Comment

Wah...mudah jer yer kak. Saya nak cuba lah nnt.

Lily@MamaZaraZareef berkata...Reply To This Comment

Sedapnya bubur lambuk..saya pon sukeeeee..^_^

Sheila Salim berkata...Reply To This Comment

Assalamualaikum.. lama tak makan bubur lambuk. puasa ritu tak berkesempatan nak rasa pun ~~~

About me