Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

30 September 2015

Kisah Raya Haji #throwback

Bersua kembali.
Hari raya haji dah berlalu namun ibu baru terheggeh-heggeh nak update cerita.
Tahun ni ibu tak balik kampung walaupun sekolah bercuti panjang.
Maklumlah 3 Farahs cutinya tak sama.
Lagipun saat-saat akhir pihak universiti
memberi pelepasan cuti.
Emmm..redha jelah.
Yang penting dapat menyambut bersama family.

Raya pertama rezeki ayah untuk lakukan
ibadah qurban.
Rezeki yang Allah berikan saban tahun buat kami.
Alhamdulillah.

Pagi2 ibu masak nasi hujan panas + rendang ayam + kari terung.
Menu yang simple.

Awal pagi kami dikunjungi kak ipar ibu sekeluarga dari Kelantan.
Dah lebih 5 tahun kami tak bersua cuma
ibu sempat 2x bersua dengan anak sulungnya tahun ni sebab dia belajar di universiti yang sama dengan Angah.

Alhamdulillah..daging qurban bahagian ayah.
Ini pun dah diagih2kan..

Malam raya pertama tu kami buat bbq.
Kebetulan adik bongsu ibu pun beraya kat rumah ibu.
BBQ daging kambing + ayam + daging lembu + ikan dan sosej.....

Raya pertama Naurah sempat masak sebiji kek coklat.
Raya ke dua Angah masak sheperd pie dan puding karamel.
Ada lagi menu sampingan lain sampai lupa nak snap gambar.

Raya ke 2 ibu masak sup tulang.
Kebetulan ada rakan lama nak datang beraya jadi ibu sediakan meehon sup.
Dah lebih 4 tahun kami tak jumpa sejak dia mengikut suami bertugas di JB.
Dulu kami sering berkursus dan berbengkel bersama-sama. 
Walaupun berlainan sekolah kami rapat.

Menu yang simple...

Raya ke 3 adik bongsu ibu dah berangkat balik semula ke KL.
Dia baru habis belajar dan sedang jalani praktikal di sana.

Raya ke 4 giliran ibu pula melakukan ibadah qurban.
Tahun ni ibu buat ibadah qurban untuk farouk.
Saban tahun ibu buat giliran ibadah qurban untuk anak-anak.
Alhamdulillah..tand syukur dengan rezeki yang Allah berikan melalui anak2.

Farouk dan rakan2 gigih membantu cikgu.
Ibadah qurban bahagian farouk dilakukan di sekolah. 
Daging2 diagih2kan pada asnaf.
Tulang2 dan daging lebihan kami masak dan jamu anak2 murid. Alhamdulillah....
Berbahagi rezeki dengan orang lain membawa berkat.
Itulah kisah raya haji tahun ni....

5 ulasan:

Nafira usof berkata...Reply To This Comment

Salam Aidiladha..:)
meriah jugak Raya akak yer. sonok bila adik2 datang beraya ke rumah kan.
Zura tahun nih masuk akikah utk bb. dah settle akikah boleh joint korban plak.. insyaAllah.

Jemari Suri berkata...Reply To This Comment

Meriahnya menu umah akk...samalah js pun xblk kg huhu

Jemari Suri berkata...Reply To This Comment

Meriahnya menu umah akk...samalah js pun xblk kg huhu

Puan Kutu berkata...Reply To This Comment

Tak dapat balik kampung pun meriah menu raya almaklum anak2 dara ramai..janji dapat sambut raya satu famili berkumpul..tu yg penting

lieyalatif berkata...Reply To This Comment

meriah pada lieya menu2 akak .... sedap2 semua...anak2 dare plak pandai masak siap laaa ade menu tambahan...best mcm ni...lagi2 ramai ade seronok laa makan2.....

alhamdulillah...rezeki diagih2kan pada yg berhak....moga bertambah2 berkat keluarga akak...amin

About me