Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

20 Mei 2012

BIla Hati Sedih....

Setiap waktu kita diuji.
Itu tandanya Allah sentiasa sayangkan kita.
Hidup tak selalunya indah.
Setiap keindahan disulami dengan kesedihan.

Wajah-wajah rakan setugas.

Setiap hari kami bersama.
Mencari rezeki demi sesuap nasi.
Mengharungi hidup penuh dengan gelak ketawa, gurau senda, 
berkongsi kisah suka duka.
Patuh apa saja yang diarahkan tanpa banyak rungutan.
Tidak berkira masa, tenaga dan wang ringgit......

Bertapa akrabnya kami semua.
Umpama adik beradik.
Ditambah dengan kehadiran "Bonda" yang penyayang.
Dan punya "Ayahnda" yang sentiasa mengambil berat dan "cool".
Tidak pernah timbul rasa dengki, iri hati.
Saling bantu membantu.
Backup mem"backup" jika sesuatu perkara yang
tanpa diduga terjadi..
Itulah kami..

Cuma kebelakangan ini kami agak tersentap.
Bila keakraban kami dipertikaikan oleh "seseorang".
Ada orang tidak senang melihat kami bersatu.
Keikhlasan dan kesungguhan kami dipertikaikan.
Kami dikatakan berada dalam "zon selesa".....
Di depan lain, di belakang lain.
Namun kami tetap bersyukur kerana kami tidak pernah 
menyimpan rahsia dan berburuk sangka.
Setiap keburukan yang disebut dibelakang kami akan sampai dalam sekelip mata.
Dan kami sama-sama saling memberi kata-kata perangsang.

Jangan kerana "seorang" yang menjadi kudis
akan merosakan kebahagiaan dan keamanan kami di sini.....

Ya Allah, berikan "dia" petunjukMu.
Semoga "dia" sedar akan kesilapan lalu ditempat lama
tidak berulang ditempat baru.........

p/s:
Makin dekat cuti hati makin sedih.
Entah mampukah ibu kembali ke kampung.
Angah dan Naurah perlu hadir tuisyen di sekolah
sepanjang cuti......hu.hu.hu....

40 ulasan:

jemarisuri berkata...Reply To This Comment

semoga ibu tabah mengharunginye...insyaallah sidia tu akan berubah suatu hari nti...

NzA berkata...Reply To This Comment

to JS
InsyaAllah...dan moga "dia" muhasabah diri dr kesilapan yg lalu.....

syiela berkata...Reply To This Comment

salam...
moga suatu hari nanti 'seseorang' itu akan insaf dari menjadi kudis buat orang lain

hari anak2 tak tuisyen curi msa blk kg kejap lepaskan rindu

NzA berkata...Reply To This Comment

to syiela
gitulah hrpannya..moga xterus brkudis...

kg jauh....kalau setakat 2 hr dlm prjlnan...2 yg susah....hu.hu.hu...

♥MAMASYAZA♥ berkata...Reply To This Comment

semoga akak terus tabah hadapi setiap dugaan yg mendatang. diri saya dan en.abah pun sedang diduga. betapa hebatnya dugaan yg kami tanggung sekrg ni. saya sedih bila tgk keadaan en. abah sekrg. ada saja yg dia akan mengadu dgn saya setiap kali balik dari keja, pasal boss kat ofis. saya sedih sebenarnya kak, bila ianya melibatkan periuk nasi kami, rezeki anak2 saya, saya cukup sedih. tapi saya pujuk diri saya, setiap dugaan yg tuhan berikan itu ada hikmahnya. setiap derita didunia, ada indahnya nanti. itu janji tuhan

ariana berkata...Reply To This Comment

perkara yg menimpa cikgu tu mmg biasa terjadi..biasalah, selalunya akan ada yg kurang senang bila melihat kebahagiaan org lain..doakan lah mudah-mudahan insan tersebut akn sedar jg dr kesilapannya..bkn senang nk bersatu hati walaupun dibawah satu tempat kerja ni, almaklumlah perangai manusia ni mcm2 kan....Tahniah sgt pd yg berjaya..

NzA berkata...Reply To This Comment

to mamasyaza
MasyaAllah, kesiannya su..akak turut brsimpati..akak dpt faham apa yg sdg su rasa saat ini...akak xmampu lakukn apa2 selain dr mendoakan agar segalanya dipermudahkan....hnya itu yg mampu akak lakukan..sabar ye su...Allah sntiasa mendengar doa2 insan2 yg tranianya......

NzA berkata...Reply To This Comment

to ariana
2lh, alangkah bagus jika brada dlm 1 team yg saling bekerjasama, hormat menghormati tnpa brperangsangkan buruk..ttp 2lh, dlm air yg tenang rupanya ada buaya yg menanti mangsa.....

ummiross berkata...Reply To This Comment

Sedihkan jika persahabatan cuba 'diracuni'. Moga NzA terus tabah dan marilah kita sama2 pohon perlindungan Allah dari fitnah yang mendatang..

NzA berkata...Reply To This Comment

to ummiross
xsangkakan ummi ada org yg xsukakn kedamaian, keselesaan, kasih syg.....pelik ttp itulh realiti....

Norsalmi berkata...Reply To This Comment

Sudah menjadi lumrah akan ada org yg tidak senang melihat kebahagiaan orang lain. maklumlah, hati & perangai kita tak sama.. Mudah-mudahan "dia" sedar akan kesilapannya yang mungkin blh memecahbelahkan org lain..

*ttg along yg memilih utk ke matrikulasi tu, akak rasa Yah & suami lebih arif.. utk melalui prog setahun di matrikulasi, along perlu kuat segala2nya.. Insyaallah along boleh

insan_marhaen berkata...Reply To This Comment

selagi namanya di dunia selagi tu syaitan berusaha menggoda manusia berbuat kejahatan...

NzA berkata...Reply To This Comment

to norsalmi
itulah kak mie, rupanya ada org yg xsuka melihat keakraban dan kebahagiaan org lain....moga dia diberi petunjuk....

TQSM, yah cuma nk tau camne masa along kak mie blajar kt matrik tu...tnya adik2 yah semuanya sokong suruh along ke matrik krn mrk smua brmula dr sana......
along dh nekad memilih ke sana...yah n suami cuma bagi dorongan jelh....

NzA berkata...Reply To This Comment

to IM
setuju dgn IM....

ummiross berkata...Reply To This Comment

Hehe..NzA, nak komen lagi sekali lah, tengok gambar rakan2 setugas NzA dengan batik Sarawak, membuat ummi rasa bangga dan terharu. Semoga suasan aman damai dan semangat kerjasama akan sentiasa menjadi milik cikgu-cikgu semua..mmmuaahhh!!!

Tanpa Nama berkata...Reply To This Comment

yu~

begitulah kehidupan kak..memang tak boleh lari dr orang yg bersifat tidak puas hati...situasi yu di sini pun lebih kurang gak...ada yg jenis tak puas hati...mcm2 cara seolah nak menjatuhkan org lain...salah guna kuasa...apa2 pun harap2,kita sentiasa dilindungi dan Allah maha tahu masalah kita sebenarnya...

anisalya berkata...Reply To This Comment

saya bila sedih selalu cuba muhasabah diri. kadang2 tu ok la. tp bila dah sedih sgt tu menangis la ubatnya. hehehe...

NzA berkata...Reply To This Comment

to ummiross
TQSM ummi..mmg cantik + segak brgayakan msg2 pakai baju dr batik srwak tu....semua memuji kainnya yg lembut n selesa dipakai tu....

NzA berkata...Reply To This Comment

to yu
gitulh, yu...hok pnting kito sabar n keno lalui semua tu...dimano2 ado sajo spesis dynasor hok nk tunggu mangsanya..
Rupanya ada org yg xsuka dgn kelebihan yg kita ada,..seboleh2nya mrk cuba menjatuhkan org yg mrk xsuka.....mungkin dgn cara tu baru mrk rasa puas.....

NzA berkata...Reply To This Comment

to anisalya
betul tu, bila sedih kwn2 jadi tmpat meluah perasaan....cara tu kita akn rasa lebih tenang.....

inazamri berkata...Reply To This Comment

banyakkan bersabar...mana2 pun mesti ada 'seseorg' yg mcm tu.Saya pun tgh pening ni pikir pasal nak balik kg cuti sekolah ni.Mggu pertama cadang nak balik Klang..mingga kedua pula cadang nak balik umah mertua di Kedah.Tp anak2 tuisyen huhuhu.

Mohamadazhan.com berkata...Reply To This Comment

salam akak,

selamat hari guru...pengalaman tahun ni menyambutnya sangat bermakna =)

Dinas Aldi berkata...Reply To This Comment

Sabarlah kak, semoga orang tu diberikan petunjuk olehNya. Akan ada ja orang macam tu dalam hidup ni kak, di mana2 pun macam tu, haisy..

mamaijat berkata...Reply To This Comment

....semuga 'dia ' mendapat hidayah suatu hari nanti...
sabar..itu kunci nya...

Maya Mayana berkata...Reply To This Comment

kat mana2 pun ada org mcm tu...dh tua2 ni yana kalau terasa pun plg byk pun diam je..

org tu kalau mcm tu sampai bila2 mana2 dia pergi pun susah org nk terima...

Lily@MamaZaraZareef berkata...Reply To This Comment

jgn sedih2 sgt eh kak nza..moga orang tuh sedar satu hari nanti..dpd die sakit hati sorang2 baiklah die buat baik ngan ikhlas dgn sume org kan..tak ke lagi berkat hidup mcm tuh..

ohhh..semoga diberi kesempatan balik kampung jugak ek cuti sekolah nih..=)

Joanna Yunus berkata...Reply To This Comment

kak ibu biasalah hati manusia mana kita nak tahu kak...
rambut sama hitam (mungkin kalau dia tak blondkan hehehe) tapi hati lain-lain kak ibu...

Jangan sedih2 ye... mama QS ada untuk menceriakan akak.... muah1000 x

lieyalatif berkata...Reply To This Comment

sabar kak yeak...ni di katekan, rambut sama hitam, tapi hati lain2....akak teruskan dgn care akak....biar die dgn perangai negatifnye tu.....

Teratak Hami berkata...Reply To This Comment

Jangan sedih2 ... semoga dia diberi petunjuk.

Puan Kutu berkata...Reply To This Comment

perkara biasa tu kak.org begini dalam mana2 organisasi pun ada.bersabar dan doa jer semoga beliau diberi petunjuk..

NzA berkata...Reply To This Comment

to ina
betul tu ina..ttp sbgai manusia kita trsentap juga bila brlaku prkara camni..apapn mohon petunjuk Allah agar 'dia' brubah....

NzA berkata...Reply To This Comment

to Mohd Azhan
nikmat menjadi seorg guru...w.pn byk ujian ttp hati ttp bahagia bila lihat anak2 didik dpt menguasai pnp....

NzA berkata...Reply To This Comment

to dinas
2lh...bygkan dlm ramai2 kwn tiba2 muncul dia dicelah2..mampu pula mengugat ketenteraman org lain....moga 'dia' akn brubah.

NzA berkata...Reply To This Comment

to mamaijat
InsyaAllah kanda..selagi mampu menahan sabar dgn kerenahnya....

NzA berkata...Reply To This Comment

to yana
brdiam diri lebih baik sbnarnya ttp trkdg org akan ambil kesmptan diatas keadaan itu....2lh, patutnya umur dh senja camtu crlah seramai mana rakan2....

NzA berkata...Reply To This Comment

to lily
begutlh hrpannya..jgn krn 'dia' yg sering membawa mulut buat kami rasa down n xbrsemangat..lagi pn 'dia' org atasan...moga 'dia' cpt sedar...

InsyaAllah, moga akak mampu luangkan sedikit masa utk plg ke kg....

NzA berkata...Reply To This Comment

to mamaQS
TQSM dear...betul tu..dpn lain, blkang lain.....talam 2 muka..org mcm tu mmg akn kehilangan kwn....

NzA berkata...Reply To This Comment

to lieya
2lh, betapa ruginya 'dia' kehilangan kwn2 yg baik....kami pn xfaham apa yg 'dia' inginkan dlm hidup sebenarnya.....

NzA berkata...Reply To This Comment

to TH
InsyaAllah...mudahan mcm tulh....

NzA berkata...Reply To This Comment

to PK
yelah, ada je org camni trselih dicelah2 org yg baik n ok...entahlah....

About me