Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

16 Januari 2012

Hari Yang Blurrrrr.....

Entah kenapa hari ni ibu jadi blurrrrr...
Selepas waktu perhimpunan mingguan
ibu terus menuju ke makmal komputer.
Nak siapkan kerja yang perlu dihantar ke PPD dan PKG  "SEGERA"....

1 jam mengadap komputer tiba-tiba ibu dikejutkan 
dengan suatu suara...
"Cikgu, sekarang masa cikgu......"
Tersentap ibu tiba-tiba.....
Ibu : "Ye ke???? bukan masa akhir ke????"
Murid A : Taklah cikgu, sekarang masa Maths la....

MasyaAllah kenapa ibu boleh lupa.
Memang sejak tadi ibu ingatkan masa akhir.....
Berkejar ke kelas di tingkat 3..
Timbul rasa bersalah.
Ibu telah mencuri waktu mereka..
Maafkan cikgu ye anak-anak...

Lepas rehat, ibu mengadap komputer lagi.
TIba-tiba rasa fed-up.
Rasa macam nak je letak jawatan...
Rasa bosan memuncak-muncak.
Bukan ke tugas hakiki ibu mengajar????
Tetapi kenapa perlu buat kerja lain melebihi tugasan sebenar.
Kenapa dibebankan dengan tugasan diluar bidang kita????

Tiba-tiba datang Ustazah H.
Terperanjat ibu untuk kali ke 2.
Ustazah H: Kak, lepas ni masa akak di Th 1 kan???.
Ibu : "ye ke?????Akak ada kelas ek????
Ustazah : Tadi saya tengok jadual. 
Sebab tu saya cari akak.
Kak, saya nak tukar masa ye...Saya ada hal.
Saya ambil masa akak dan nanti akak masuk masa Agama.
Ibu : Ok, akak tak kisah...

MasyaAllah, sudah kali ke 2 hari ni ibu terlupa.
Rasa amat-amat bersalah.
Entah kenapa hari ini ibu banyak mengelamun.
Nak kata rindukan ayah, baru pagi tadi dok tenung muka ayah.
Nak kata rindukan anak-anak, baru pagi tadi menyiapkan 
sarapan pagi mereka........
Kesimpulannya....ibu rasa "stress" dengan tugas sampingan
yang mengalahkan tugasan utama ibu MENGAJAR!!!!!!!.
.
Nasib baik ibu masih ingat jalan PULANG!!!!!!!

23 ulasan:

Norsalmi berkata...Reply To This Comment

Setuju dgn Yah.. bosan bila kena buat tugasan sampingan melebihi tugasan hakiki. Terkilan sebab tak dapat beri tumpuan sepenuhnya kat anak murid.

Dinas Aldi berkata...Reply To This Comment

Memang banyak tugas2 lain yg kita kena kampoi selain mengajar. Kadang2 tak menang tangan..

NzA berkata...Reply To This Comment

to k.mie
2lh k.mie, keadaan tu buat kita jadi stress n rasa nk hangin 1 badan....tugas mengajar dh jatuh no 2......

NzA berkata...Reply To This Comment

to dinas
tugas smpingan mengalahkan tugas hakiki n boleh buat otak kita jem n trsumbat.......

insan_marhaen berkata...Reply To This Comment

banyaknya kerja sebagai guru. kerja IM pun tak macam tu punya kalut, agaknya...

NzA berkata...Reply To This Comment

to IM
kerja yg diluar bidang tugas yg membebankan kami IM....

Lily@MamaZaraZareef berkata...Reply To This Comment

wlupon sy bukan cikgu, tp mmg perasan cikgu2 skang byk btol keja sampingan yg kena buat..takde dah org kate jadi cikgu ni rileks jek keja setengah hari ye tak..apepon, harap kak nza byk2 bersabar yek..insyaAllah, byk pahala akak berkhidmat utk anak murid n sekolah tuh..moga yg terbaik sntiasa bersama akak..=)

ummiross berkata...Reply To This Comment

sebagai pesara guru, ummi faham perasaan NzA, tugas mengajar memang menyeronokkan, kadang2 bila dah start mengajar tak sedar masa dah habis, tapi tugas2 sampingan kadang2 berat mata memandang berat lagi bahu memikul.Terus tabah ye NzA..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...Reply To This Comment

kat pejabat pun sama.. keja dalam job discrption tak ada pun tapi klausa yang akhir "tugas dari semasa" tue yg lebih banyak...

Puan Kutu berkata...Reply To This Comment

biasalah tu kak, kadang2 bila mood tak ok,datang stress.nasib baik akk igt jalan pulang.hehe..

mamaijat berkata...Reply To This Comment

.....dah 27 tahun jadi pendidik...
banyak bezanya dulu & sekarang.....
rasa nak balik zaman dolu2....
lagi canggih zaman..lagi macam2 yang diujudkan...
nampak macam meringankan..tapi sebenarnya memeningkan...

masa mamaijat lalui kimoterapi kat day care ganu dulu..rata2 dalam ward adalah kaum guru ....hu hu hu hu...
stress & tension....

kakyong berkata...Reply To This Comment

simpati dgn guru2 skrg ni yg sibuk dgn mcm2 tugas sampingan...

kautakan hati kak.. itu jer mampu yg saya doakan.. demi anak2 murid..

NzA berkata...Reply To This Comment

to lily azliyana
mmg byk beban tugas sampingan yg jadikan kaum cikgu stress..bila dh stress n penat, nk ngajar n dh xde mood.....InsyaAllah,dgn doa rakan2 akak mohon agar terus diberi kekuatan......

NzA berkata...Reply To This Comment

to ummiross
betul tu ummi, kalau tugas hakiki tiada gangguan kita rasa amat seronok menjadi seorg pendidik...ttp bila tugas smpingan melebihi tugas hakiki kita rasa stress sgt2...

NzA berkata...Reply To This Comment

to mama anama
bila keadaan mcm tu kita rasa trganggu n susah nk beri 100% tumpuan kpd tugas hakiki..kan...

NzA berkata...Reply To This Comment

to PK
2lh, kalau sesat susah pula si ayah n anak2 nk cari ibu ni....

NzA berkata...Reply To This Comment

to mamaijat
mmg amat jauh brbeza..bkn makin menyenangkan malah makin membebankan kaum guru..betul kata mamaijat, cikgu2 skrg ramai yg stress n xmustahil mrk senang diserang pnyakit jantung.......

NzA berkata...Reply To This Comment

to kak yong
2lh k.yong..trkdg rasa trkilan bila masuk kelas kita dh xde mood, penat dan stress......

Aziela berkata...Reply To This Comment

Akak, dh sampai masanya untuk cuti2 Malaysia lagi...

NzA berkata...Reply To This Comment

to aziela
he.he.he......entah dpt cuti ke tidak..ada tuisyen......

Zefa NorAsmara berkata...Reply To This Comment

Faaham perasaan akak.. sy pun selalu seteres dgn kerja.. huhu..

NzA berkata...Reply To This Comment

to zefa
kalau stress rasa mcm nk je letak jawatan zefa...hu.hu.hu...

Ummi Hanie berkata...Reply To This Comment

sesekala mmg stress melanda kan kak .. surirumah mcm hanie pun leh stress ... sabar je lah kak ..

About me