Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

11 Oktober 2018

Kembara Turkey-Bursa

Siri ke 3
Hari ke 3-18 Mac 2018
Daerah ke 2-Bursa
Setelah Siri Jelajah di Istanbul, petangnya kami bertolak ke Bursa.
Perjalanan dari Topkapi ke Bursa mengambil masa selama 2 jam.
Kami menginap di Kervansaray Termal Hotel.


Kami sekeluarga di depan pintu masuk hotel.


Geng kami.

Hotelnya di atas puncak bukit.
Melalui jalan-jalan kawasan perumahan.
Memang cantiklah pemandangannya.
Rumah di sini cantik tersusun.
Penuh dengan bunga-bunga sedang mekar.

Bawah tu kolam reang...
Tengok airnya pun dah menggiggil......
Kat sini suhunya dalam 5-10 darjah celcius....

Kawasan hotel.


Menunya banyak.
Pilih je nak makan apa yang berkenan di hati....

Bersedia nak ke Bursa.


Taraaaaaa......Posing kat depan mercu tandanya.

Kat Bursa bunga tulip dah mula berbunga berbanding di Istanbul.
Kami di bawa ke sebuah masjid.
Masjid ni dikenali sebagai Green Mosque.
Marmar berwarna hijau.




Diperkarangan masjid dipenuhi bunga tulip pelbagai warna....

Bahagian dalam Green Mosque

Bahagian tengah ada kolam tempat mengambil wuduk.
Masjid di negara Turkey ni kebanyakkan dihiasi indah dengan candeliar yang besar.

Shopping timeeeee......
Kami di bawa ke bazar untuk membeli manisan yang terkenal di Turkey.
Kalau ke Turkey tak sah kalau tak beli manisannya yang pelbagai rupa.....
Kat Bursa ni banyak kedai menjual desert Turkey.
Kadang-kadang tak tahu nak pilih yang mana...
Kena pandai memilih la sebab harga diantara kedai berbeza.


Susunan manisan Turkey...

Selesai "melabur" di sini kami meneruskan perjalanan ke destanasi seterusnya.....


0 ulasan:

About me