Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

30 September 2012

Sikap Buruk Yang Sukar di Hakis

Semalam tak ada kerja.
Ajaklah si Farouk tu buat aktiviti sikit.
Pagi-pagi Farouk volunteer basuh cik hitam ibu yang dah berbedak setebal 2 inci tu.
Sejak ayah sibuk cik hitam tu dah tak ada orang nak bersihkan.
Nak harapkan ibu.........?????Tau bawak je....hehehe..
Lepas cuci kereta, ajak Farouk pergi ke tempat recycle pulak.
Singgah beli aiskrim + kereta kecil 
sebagai upah dia cuci kereta ibu dan punggah barang2 untuk recycle.

Tergerak pula hati masuk kedai komputer.
Kebetulan ada sebuah lappy tersadai kat rumah nie.
Skrin lappy tu ada sedikit masalah.
Ibu rasa dari terbiar baik ibu bawa servis.
Sekurang-kurangnya faoruk tak kacau lappy kami terutama lappy ibu tu.

Sambil dok godek2 lappy ibu tu si tokey kedai goda suruh ibu trade-in je lappy lama tu.
Katanya dia akan bagi diskaun untuk lappy baru dengan rebat RM200.
Tetiba Farouk yang bersetuju.
Dan ibu seperti biasa mengangguk setuju.
*Sikap buruk ibu yang tak dapat ibu buang...membeli sesuatu tanpa berfikir panjang.....

Mula-mula ibu setuju nak belikan Farouk net-book.
Sekadar untuk dia layan game dan tak kacau lappy ibu.
Si tokey tu goda lagi...
"Rugi maaaa beli net-book....tak bagus maaaa....."
Betul jugak sebab bulan lepas baru je ayah beli net-book untuk along.
Memang tak best walaupun comel dan senang nak angkut.....

Tak pasal-pasal ibu setuju dengan cadangan tokey tu.
Terus angkut lappy.
Melayang RM1K+++.

Balik rumah baru ibu termenung panjang.
Menyesal rasanya habiskan duit beli benda yang tak diperlukan.
Farouk bukan main happy dapat lappy baru......hukhukhuk....
Dan Angah yang memang dah tau sikap buruk si ibu sempat beri sedas dua:
"Hai ibu, beli lappy baru ke???? Baiklah ibu sedekahkan duit tu kat Angah je.."...
Huhuhu......
Inilah cik Acer baru yang buat jiwa ibu kacau.......

 Saja tepek di sini.
Meja sisi jati di atas dan 1 set  kerusi betawi jati (2 biji + meja ) yang ibu beli bulan lepas.
1 set tu memang dah sedia ada.
Ini pun kes yang sama.
Tak pasal-pasal pergi order benda alah ni.
Made in Indon.
Masa tu saja je singgah kedai perabut.....
Ini pun buat jiwa ibu kacau.....hukhukhuk....

Ayah sekadar memandang tanpa berkata apa-apa.
Agaknya ayah pun dah malas na layan sikap "teruk" ibu nie........

p/s:
Bukan ibu tak cuba berubah tetapi sikap ini tetap wujud dalam diri ibu.





28 ulasan:

Ena's Palace berkata...Reply To This Comment

alaa...kak..takpe la..asalkan ank akk hepi sudah la....lagipun masa akan datang mungkin dia perlukan jugak lappy tu tuk dia blajar nanti kan...
pasal yang jati tu...ermmm..erkk..!!..da beli..nak kata ape kan..asalkan umah akk cantik ok la tuh!..hehehe

NzA berkata...Reply To This Comment

to ena
ttp 2lh rasa membazir je cz pd masa akn dtg lappy tu dh xbrguna lg..lagi pun kt rumah ni dh ada 3 lappy + 1 tab...huhuhu....entahlh...

Kakcik Nur berkata...Reply To This Comment

Sekarang kakcik beli apa yang kakcik fikir betul2 perlu dibeli sahaja sebab kemampuan kakcik adalah sangat terhad...

Joanna Yunus berkata...Reply To This Comment

Kita pun sama kak ibu cuma kita ni pulak barang kita je kak ibu, kalau perabot tu mr ayah kena bg keputusan hehehehe

Joanna Yunus berkata...Reply To This Comment

Kita pun sama kak ibu cuma kita ni pulak barang kita je kak ibu, kalau perabot tu mr ayah kena bg keputusan hehehehe

ckLah @xiiinam berkata...Reply To This Comment

ckLah dulu pun macam tu. Tapi tak sedar beransur ansur hilang bila anak anak dah makin besar, dan usia makin veteran. Nafsu makin mengurang kot. Dah makin dekat pencen ni baru nak kemaruk menyimpan. Untuk anak anak juga tu...
:-)

♥MAMASYAZA♥ berkata...Reply To This Comment

errmmm sekrg ni sy dok tergila2 membeli blouse online kat poplook. masalah btol la

NzA berkata...Reply To This Comment

to kakcik
sebaiknya begitulh kakcik tapi sikap buruk sy belum dapat saya atasi....

NzA berkata...Reply To This Comment

to mamaQS
2lh pasal...akak ni main hentam je bila dh brkenan..mmg xdpt brfikir....

NzA berkata...Reply To This Comment

to cklah
saya pn terkadang rasa sukar nk kikis sikap buruk tu...moga ianya xberlarutan hingga ke tua....huhuhu...

NzA berkata...Reply To This Comment

to mamasyaza
akak lak tgh kemaruk dok gilakn handbag padahal kat rumah ni dh brtong2......

Dinas Aldi berkata...Reply To This Comment

Saya pun terkadang gitu jugak, kak Nza tapi sedang cuba dengan sedaya upaya berpeluh2 untuk mengikis sikap tu. Sedang cuba. Sedang.

ummiross berkata...Reply To This Comment

Hehe.. Takpelah NzA, masih dalam kemampuan kita kan klu membeli pun, tidaklah sampai menyusahkan orang lain. Ummi ni sejak bersara ni dah kurang membeli, kalau tidak macam NzA lah juga..hikhik!

NzA berkata...Reply To This Comment

to dinas
2lh biar brpeluh smpai lecun asalkan brjaya menakis sikap tu dinas......

NzA berkata...Reply To This Comment

to ummiross
ye ke??? yelah ummi, ttp trkdg brlaku pembaziran pulak...moga suatu hr nnti sikap sebegini makin hilang dr diri nie.....

Izan Ishak berkata...Reply To This Comment

akak... kadang2 mmg tak boleh nak elak situasi camni, pembelian yg tak terancang. rasanya kalau ada duit lebih sket kat tgn mmg beli pun ikut dan aje.

mamalieyna berkata...Reply To This Comment

heee~ kita ni pompuan kebanyakan mcm tu lah kak, asal ada duit jer, senang je buat keputusan kan..hee~

tak tahan 'godaan',,ihiks.. =P

MulutPayau berkata...Reply To This Comment

kalau mampu apa salahnya...untuk kepuasan hati kita jugak...

p/s...sbnrnya perangai kita sama....tak tahan godaan bila g kedai...

Nor Salmi berkata...Reply To This Comment

Begitu juga dgn akak sebelum ni. Asal berkenan je terus beli walaupun tak perlu. Tapi beberapa thn lepas akak bernekad utk ubah sikap buruk tu. Bukan apa, dah terlalu byk membazir. Kdg2 rasa ralat tu terpaksa ditanggung agak lama. Jadi, kalau terasa berkenan dgn sesuatu brg, walaupun yg dirasakan perlu, akak tak terus beli. Hari pertama ke kedai akak tengok2 je dulu. Lepas tu balik & fikir sekali lagi. Akak takkan beli wpun hati & nafsu meronta2 nak beli.. Alhamdulillah, nampaknya menjadi. Dah byk juga rm yg terselamat..

NzA berkata...Reply To This Comment

to izan
itu namanya godaan kan...xdpt menahan nafsu brbelanja...lepas tu rasa sesal lak....huhuhu...

NzA berkata...Reply To This Comment

to mamalieyna
agaknya kebanyakan org pompuan mcm kita ni kan eina.....huhuhu....

NzA berkata...Reply To This Comment

to MP
yelh MP, setiap kali keluar ada je benda dibeli.....mmg xboleh nk kawal nafsu brbelanjakan.....lepas tu rasa ralat sbb brg yg kita beli langsung xdiperlukan....

NzA berkata...Reply To This Comment

to kak salmi
Alhamdulillah kak salmi dh boleh kawal diri...yah cuba jugak ttp utk masa skrg blm brjaya..setiap kali keluar ada je benda yg dibeli....mcm kata kak mie, rasa sesalnya memakan masa jugak....InsyaAllah yah cuba prbaiki diri...doakn ye....

Puteri Nurhayati berkata...Reply To This Comment

Ooo.. apa kata lain kali keluar, Kak Nza bawa duit RM10 je? Hehe.. gurau ya kak. Kalau kita takde banyak duit dalam handbag, kita tak rasa nak tengok barang sangat, sebab kita tau, duit kita tak cukup nak membeli. :)

Mak Wardah berkata...Reply To This Comment

Tak apa,asalkan tidak membebankan...

NzA berkata...Reply To This Comment

to yati
cadangan yg baik tu yati.....hik.hik.hik.....

NzA berkata...Reply To This Comment

to mak wardah
ttp rasa menyesal lak bila dh terbeli....

Dilla Ady berkata...Reply To This Comment

kalau ade rezki lebih kak, ape salahnye..

dilla ni biasa bajet cukup2 jek kak, tu yg takdenye nk beli2 mcm ni..tpi kalu ade lebih2, mmg macam akak jugak jadinye..huhu

About me