Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

1 Mac 2010

Bila Semua Xmenjadi!!!

Last week, Beby minta izin nk ke kedai buku.
Katanya nk beli buku.
Balik jerr ibu tgk ada 2 ekor ikan kt tangannya.
Sempat le dia singgah kedai jual ikan kt pasar tani tu.

Ni kira dh 5 kali percubaan Beby nk bela ikan.
Ttp xtau kenapa asyik xmenjadi jerr.

First dulu dia ada beli 3 ekor ikan "Laga".
Xtau camne, masa balik kg ikan tu ditinggalkan kt cousin suruh jaga.
Balik jerr dr kg dh selamat jadi arwah
ketiga2 ekor ikan Beby dikerjakan adik2 sepupunya
yg nakal tahap maksimum tu.
Mmg hangin betul beby time tu.
Mau xhangin cz di dlm mini akuarium Beby dicurahkan softlan.
Gamaknya nk basuh ikan la tu....

2nd time, Beby beli 2 ekor ikan "Gapi" lak.
Sempat 1 hari, ikan tu mcm kena sawan jerrr...
Seekor demi seekor mati.....

Kemudian dia beli lagi 5 ekor ikan jenis "Tiger Barb"
Lepas tu sekor demi sekor mati.......

Dan kali nie, Beby beli 2 ekor ikan "Karp Merah"
(betul ke ejaan cam tu....).
Siap diberi nama lagi tu.
Fluffy n Playffy......
(mcm2 la budak sorg nie..patut la ikan tu mati cz kena flu kot....)

Tetiba jerr Beby dtg ke bilik ibu after Maghrib...
(mmg lepas Maghrib ibu xkluar bilik sementara tunggu Isyak)

Beby: "Ibu, ikan Beby mcm kena sawan la...pening2 lalat jerr"
Ibu: "haik!!! baru beli dh kena sawan ke???...xlama la tu nk jd arwah lagi.."
Beby: " Ibu jgn la ckp camtu...sedih Beby tau..."
Ibu: " Mmg tngan Beby panazzz...xleh bela2 ikan lagi tu..xserasi la"

Dan pagi2 esoknya, mmg betul tekaan ibu,
Dah sah jd arwah salah satunya.
So skrg nie dh tinggal seekor.
Tu pn dh nyawa2 ikan (mmg la ikan...dh tentu nyawa2 ikan..)
Mcm sakit jerrr.

Dan yg pasti Beby xleh bela ikan cz mmg xserasi.
Agaknya tangan Beby mmg panazzzz!!!!

Semalam berdua dan kini......

tinggal sendirian......

p/s :
Sedih sangat baca kisah arwah adik Shafia Humairah.
Kenapa ada manusia yang tidak brhati perut di dunia ini.
Dan yg pasti arwah adik Shafia aman di sana saat ini.
Meninggalkn insan2 yg xberperi kemanusiaan di sekelilingnya....
Semoga mereka mendapat balasan yg setimpal.
Al-Fatihah...

34 ulasan:

ummi berkata...Reply To This Comment

alaa sedihnya ikan mati
tak serasi la tu
takpun air kat akuarium tu tak sesuai
letak antiklorin tak k.nza?

dulu kitorg bela ikan kaloi.. campurkan dgn ikan mas.. skali esoknya ikan mas dah kena makan dgn ikan kaloi. hehehe. kesian tul ikan mas tu. last2 kaloi tu mati sbb masa raya ada budak2 datang bagi dia makan kuih raya

h4ni3 berkata...Reply To This Comment

alamak.. yang atas tu hanie yg komen k.nza.. tak perasan ter login guna account makcik lak. hehe.. sori

Suhana Shahril berkata...Reply To This Comment

ala ciannya,nak bela ikan yer..cuba beby surf dulu dlm tenet ke buku ke, cari cara nak bela ikan, mgkn sebab suhu air,makanan,selidik dulu camna nk bela,tanya pakar ker...pastu bila dah rs ok..cukup maklumat ttg ikan yg nk dibela,br mula bela ikan tsbt

10 berkata...Reply To This Comment

ooo... ciannya ikan beby...

tips dari abg org...
1) cuci akarium dgn batang pisang yg telah di rincik2...
2) gosok keseluruhan akarium tu...
3) biarkan semalaman...
4) cuci dgn air bersih...
5) jangan gunakan sabun...
6) isi semula air...
7) jika menggunakan air paip, sila masukkan anti klorin...
8) setelah itu boleh la masukkan ikan dlm akarium tu...

ok... selamat mencuba... kalo berjaya dapat hadiah x? hihihihiiii... melawak je...

Wanie berkata...Reply To This Comment

sian baby nak bela ikan tak menjadi..mesti ada yang tak kena..tuh "10" dah bagi petua.Mana tau ok lepas nih..
*akak wani pun rasa sedih dgn kematian adik Shafia.Semoga dia tenang disaat nih kan...Memang patut dihukum gantung ja dgn org tak berperikemanusiaan tuh...

maiyah berkata...Reply To This Comment

siannya.. xpe nnti bela lain lak

Ieda the Rainbow Princess berkata...Reply To This Comment

Salam..Akak Nza,sy pun ada bela Ikn Laga Kak..Dah 5bulan saya bela..Sepasang,Kak..Saya ingt nk buat N3 tntg Ikn Laga saya tu dekat belog tp belum sampai2 seru lagi..Klu ikut cara sy bela Ikn Laga nie,Kak..Air dia saya akan letak air paip yang ambil dari KOLAH AIR dalam bilik mandi saya tu utk masukkan dalam balang..Jgn tadah ambil AIR PAIP yg terus dari paip tu sbb terlalu bnyk KLORIN sy rasa tak bagus kut utk Ikn Laga..TP AKAK,SAYA SEBOLEH2 nya akan guna MINERAL WATER utk Ikn tu..Sebaik2nya la Akak..Alhamdulillah..pnjg lagi usia Ikn2 Laga saya tu sampai ke hari nie..Hrp Bebi tak putus asa nak bela Ikn..Salam ngan Bebi,Kak..

p.s: Akak sihat?Sori Kak,lama tak jenguk Kak dkt cnie..
p.s: I miss U,Kak..
p.s: Mekasih Kak salu komen belog Ieda,Akak..Love U,Kak!

Ieda the Rainbow Princess berkata...Reply To This Comment

Al-Fatihah buat mu Adik Shafia Humairah..Menitik2 airmata saya bc kisah pembunuhan/penderaan tragis Adik Shafia dkt Paper,Kak..Manusia makin rakus,hilang sabar,hilang pedoman & makin lupa Tuhan..Sbb tu ada manusia bertopengkan binatang yg sanggup bunuh budak kecil yg tak bersalah apa2 pun.. :'-|

nza berkata...Reply To This Comment

TO H4NI3
hi.hi.hi...trtanya2 gak sapa ummi nie.....
Myb gak kot....Mana le tau ttg semua tu...Akuarium kt PSS pn cikgu2 lelaki yg tolong pantau...hi.

nza berkata...Reply To This Comment

to suhana
betul tu ana, Beby ni jenis yg xsabar kalu nk apa2..main beli jerrr...

nza berkata...Reply To This Comment

to 10
Trima kasih di atas inform yg amat brguna tu.....Rupanya byk gak petua2 yg kena ikut ek!!!!

nza berkata...Reply To This Comment

to wanie
dh smlm ikan yg tinggal sekor tu pn dh mati...

Mmg kesian ank kecil diperlakukn sebegitu.....

nza berkata...Reply To This Comment

to maiyah
2lh, ibu suruh dia bela ikan plastik jerr...senang xpyh bg mkn...hi.

mamalieyna berkata...Reply To This Comment

siannye beby, asyik tak menjadi je ye..apa nak buat, mmg takrasi kot..suruh la dia tukar hobi bela binatang lain lak..hehe..

*Al-fatihah untuk arwah...

nza berkata...Reply To This Comment

to ieda
2lh, org lain bela ikan ok jerrr...myb Beby ni jenis tngan panazzzzz kot...!!!!

myb byk gak petua yg Beby xtau.....

2lh, lama xdngar cerita trkini ieda...sskali ada le jengah2 ke blog ieda....

nza berkata...Reply To This Comment

to mamalieyna
2lh mmg dh xserasi....kena cari alternatif lain....

** Perfect Love ** berkata...Reply To This Comment

sian baby
apapun.. kesungguhan baby tu harus dipuji
walaupun dah berkali2 ikan dia mati.. tetap ada usaha nak bela lagi

cuba bela ayam plakkk hehe

nza berkata...Reply To This Comment

to perfect love
mmg spesis xputus asa la tu...

good idea....hi.

Ain berkata...Reply To This Comment

salam kak,

rindu akak sesangat....huhuhu...

kesiannya baby... pekata baby try bela binatang lain jer...

cuba carik binatang yang tahan lasak mcm hamster, kucing, atau arnab....hehehe..

ain pun sedih dengan kematian shafia tu kak...

memang takde hati perut langsung yang lakukan penderaan tue...

semoga arwah tenang di sana...

nza berkata...Reply To This Comment

to ain
2lh, rasa mcm lama gak ain menyepi...hu.hu.hu.....

dulu ada gak bela hamster ttp xtahan bau la lelama.....so bg org jerr....

mmg sedih bila ank kecil diperlakukn sebegitu...kejam sungguh!!!

UMILIYA berkata...Reply To This Comment

SALAM ERMM KAK NZA..ERMM NAKAL YER BABY...SIAP BG NAMA AGI KAT IKAN..MEMANG IKAN EMAS TU MANJA..IKAN TU SENSITIF LAH KAK NZA..SUH BEBY BELA IKAN LAIN...IKAN TENGGAH KE..IKAN BAWAL KER...BARU LAH TAHAN LAMA...KALAU IKAN MAS KEJAP JER HIDUP DIUA NAK GAS CUKUP KALAU TAK MATI LAH DIA

♥♥syahadah♥♥ berkata...Reply To This Comment

mmg sama lah kita..tak bole bela ikan..mati manjang..mcm tak sihat je sepanjang membela..yg kelakor beby kata ikan kena sawan..
pasal arwah tu...geram gila bila baca kisah dia..something wrong dgn dia ni ek

nza berkata...Reply To This Comment

to umiliya
Beby tu kalu nk beli apa2 xsabar2....tu yg xtahan lama......

nza berkata...Reply To This Comment

to syahadah
oooo...ada la geng beby tu....xserasi la kot.
Camne xsawan, tetiba jerrr keras...hi..

mmg sedih betul baca kisah shafia tu....

MAMASYAZA berkata...Reply To This Comment

sama jugak cam Ami, bercita2 nak bela hamster tpi su tak suka, su geli nengok hamster tu berlari kesana kemari cam tikus. Ami ada gak bela ikan tp yg mencuci balang ikan tu en. abah..hehehe...tapi bukan ikan cantik cam beby beli...ikan puyu

nza berkata...Reply To This Comment

to mamasyaza
mmg busuk la su bela hamster...mmg comel jerr ttp lelama xtahan baunya..org2 cam gini gamaknya jenis penyayang la....

CuTeMiUt78 berkata...Reply To This Comment

alahai.. sian beby ya.. aahhaakkss.. takpe lain kali blh bela lagi..
agak la kan.. tak sesuai kot aquarium tu..

nza berkata...Reply To This Comment

to cutemiut
bkn akuarium jerrrr ttp orgnya pn xsesuaiii.....xserasi la...

Yati berkata...Reply To This Comment

Kak Nza,
Yati cadangkan, Beby bela ikan puyu. Senang jaga, ikan yang tahan lasak. Air paip pun boleh hidup. Tak payah letak anti-klorin. Kami balik Kelantan 5 hari, dia hidup je, ada sepasang kat rumah. :D

nza berkata...Reply To This Comment

to yati
ye ke....betul tu...ok nnti kak nza suruh beby beli ikan puyu...ikan puyu tu sedap digoreng gak....

Yati berkata...Reply To This Comment

Ha ah, kak, Yati tak sampai hati nak makan ikan puyu ni. dan tak pernah makan ikan puyu pun seumur hidup. Ikan sepat, pernah la makan. Itu pun, ikan sepat pekasam. Hehhe..
Beli ikan puyu sebab orang tua kata, kalau orang jahat nak buat benda tak baik kat kita, tak jadi. Orang la kata.

nza berkata...Reply To This Comment

to yati
betul la yati, ikan puyu lebih lasakkn.....

ummuabdullahsyaakir berkata...Reply To This Comment

mmg klu nak bela ikn ni kna byk tau cara2 nak bela ikn..ada kdg2 ikn ni jnis sensitif lagi2 klu bab air yg ada klorin.Apakata cuba bela ikn puyu,snang nak jga kak

nza berkata...Reply To This Comment

to ummuabdullah
mmg byk petua2 yg kena kita ikut....2lh, kt org, ikan puyu lebih lasak...

About me