Klik2

‎"Kadang2 Allah Sembunyikan Matahari..Dia turunkan Hujan,ribut & petir..Kita menangis dan bersedih. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya Matahari?? rupa rupanya ALLAH ingin menghadiahkan pelangi yang amat INDAH utk KIta"

28 Disember 2016

Lambaian Kaabah 2-Jejaki Kesan Sejarah

Assalamulaikum.....Disember makin dipenghujung.
Ibu tahu cikgu-cikgu mula sibuk dengan pelbagai program espc meeting.
Ibu pun dah mula meeting dan prepare bahan-bahan untuk ambang 2017.

Oklah ibu nak sambung 1 lagi siri "Mencari Redha Ilahi".
Moga terus diberi kekuatan untuk menulis di sini.

Hari ke 3 di Kota Mekah barulah rombonngan kami di bawa untuk ziarah.
Lawatan yang mampu meruntun jiwa..mampu buat airmata tumpah bila kita hayati kisah
sejarah para ambiya.....Ya Allah.

7.12.2016 ( Rabu )
9.00 pg Mkh : Lawatan Pertama di Kota Mekah.
Ibu lihat sekitar.
Sempat lagi beby selpie sementara menungu bas datang.

Bangunan di sini kebanyakkan bentuk kotak-kotak je.
Tanahnya pun berbukit batu..
Jauh beza dengan Malaysia.

A . Jabal Khair
Rombongan kami di bawa ke Jabal Khair
Tempat Rasulullah SAW di kepung musuh.
Di sinilah Baginda membaca yasin hingga ayat ke 9.
Mengaburi mata musuh dari di kesan jejak.

Ibu memandang ke atas puncak bukit.
Satu perasaan sayu jauh di sudut hati.
Bila berada di Kota Mekah ibu jadi cepat touching.
Peninggalan sejarah Nabi dan sabahat membuatkan hati sangat sedih.`
Di belakang ibu tulah bukit Jabal-Khair
Gambar pun ni je kot.
Masa berada di mekah dan Madinah ibu dah lupa tentang bergambar.
Kebanyakan gambar adalah ihsan Beby dan pakcik saudara ibu...

Menurut ketua rombongan, mungkin 1 hari nanti bukit ini akan di robohkan untuk tujuan
pembangunan.
Sedihnya rasa hati Ya Allah.
Selamatkanlah kesan sejarah peninggalan Nabi dan Sabahabat2 untuk tatapan generasi akan datang.

B. Jabal-Rahmah-
Tempat pertemuan Nabi Adam dan Hawa.
Di sinilah katanya mustajab berdoa untuk kebahagian rumah tangga.



Kami juga dibawa ke Mina,Muzzalifah, Padang Arafah, Jamrah dan
 tempat-tempat penting umat Islam mengerjakan ibadah haji.

Ladang Unta Hudaibiah
Tergamam juga ibu bila melihat dijualnya "air kencing unta" (15 Rial sebotol).
Bila ibu search rupanya ada tercatat dalam hadith sahih tentang khasiatnya....
Emmmmm......tak sangup nak beli.
Ibu cuma beli 2 botol susu unta. Sebotol 2 Rial.
Tu pun ibu mampu minum seteguk je sebab rasanya sangat hamis.
Akhirnya abah yang tolong habiskan. He3x....

Muzium Exhibition Of The Two Holy Mosques 
Architecture
Muzium yang banyak menyimpan khazanah dari Kota Mekah.
Kalau nak masuk ke dalam muzium kita tak perlu risau pasal bayaran ke...
pasal dilarang bergambar ke...
Tiada bayaran dan dibenarkan bergambar secara bebas.
Cuma ibu je yang dah tak ingat pasal bergambar.
Kalau boleh setiap satu kesan sejarah tu ini nak teliti betul-betul.

Di hadapan muzium.
Banyak khazanah brharga dipamerkan di sini.
Abah juga banyak memberi info tentang khazanah2 itu pada ibu.


 Adalah beberapa gambar kenangan ihsan dari hp Beby....



Selesai lawatan kami masih sempat balik ke  Kota Mekah dan menunaikan solat Zohor.
Sangat ajaib ibu rasa.
Perjalanan masanya yang sangat perlahan..sangat tenang...sangat cool.
Kita tidak rasa dikejar masa....perjalanan dan urusan kita rasa lebih tenang dan santai.
Ibu dapat bayangkan kalau di Malaysia, tempoh masa 2 jam sangat singkat.
Nak bershopping rasa terkejar-kejar.
Tapi percayalah kuasa Allah...di Kota Mekah tempoh 2 jam umpama 5 jam kita di Malaysia.
Dalam masa 2 jam kita mampu lakukan pelbagai aktiviti.
Ajaib sungguh.
Dan bayangkan dalam masa 7 hari ibu di Kota mekah..kuku ibu tidak panjang.
Kalau di Malaysia sudah pasti dalam tempoh 7 hari kuku ibu terpaksa di potong sebanyak 2x.
Ya Allah....hebat sungguh kuasaMu.

26 Disember 2016

Lambaian Kaabah 1-Kota Mekah

Dairy Mencari Redha Ilahi
Assalamulaikum semua.
Bersua kembali di penghujung Disember.
Alhamdulillah berkat doa semua Allah permudahkan perjalanan ibu ke Tanah Suci.
Ibu dan keluarga diberi kesihatan yang baik dan dipermudahkan segala urusan di sana.

Ibu cuba recall semua untuk catatkan dairy di sini.
Maklumlah faktor usia, segalanya mudah lupa....

4.12.2016 ( Ahad )
12.30 ptg : Ibu sekeluarga tiba di KLIA
Di KLIA

7.40 mlm : Check in di balai menunggu.

8.40 mlm : Penerbangan dengan Qatar Airway ke Doha memakan masa selama 7-9 jam

3.40 pagi Msia /10.45 mlm Doha: Tiba di Doha
1 jam transit-masing-masing terkejar-kejar bersiap dengan pakaian ihram.
(*Beza waktu Malaysia dan Saudi Arabia : 5 jam)

4.45 pg Msia /11.45 mlm Doha : Meneruskan penerbangan Doha-Jeddah.
Perjalanan mengambil masa selama 2jam.

5.12.2016 (Isnin)
8.00 pg Msia/3.00 pagi Jeddah : Tiba awal pagi di King Abdulaziz Internasional Airport
tapi pengurusan imigresen yang ketat di sini melambatkan kami check out.

Alhamdulillah, selamat jejak kaki di airport.

Fuh...lega setelah beberapa jam berurusan dengan imegresin.
Bertabahlah hati. Solat Subuh di airport.

Sabar menunggu bas ke hotel selama 2 jam.
Alhamdulillah bila tiba di sini ibu jadi seorang yang sangat penyabar....

2.00 ptg Msia/9.00 pg Mekah - Check in di Hotel Saraya Iman.
Jarak hotel ni dengan Masjidil Haram = 250m
Di lobi hotel

11.30 pagi Mkh : Bersiap ke Masjidil Haram.
Saat yang tidak dapat nak luahkan dengan kata-kata.
Ya Allah..kali pertama mata memandang KAABAH.
Debaran hati tidak dapat di gambarkan.
Kaabah tersergam indah di depan mata.
Terima Kasih Allah kerana menjemput aku sebagai tetamuMu kali ini.
Kerdilnya terasa diri ini.
Airmata gembira tak dapat ditahan....


Hari pertama dan ke 2 ibu di Mekah keadaan tidak begitu sesak.

Masuk hari ke 3, jemaah bertambah sesak berganda-ganda....

Pamandangan selepas subuh.....

Setiap kali keluar masjid, Abah akan bercerita tentang kisah silamnya.
Menurut Abah dicelah-celah bangunan pencakar langit inilah terletaknya
rumah arwah atok dan nenek.
Di celah-celah bangunan inilah abah dilahirkan 73 tahun yang lalu.
Diusia 7 hari Abah dah bergelar Haji Kecil.
Atok Ayah merupakan "guru mengaji" kepada anak-anak raja di Mekah.
Ya Allah...sayunya hati.
Akhirnya Allah beri ibu ruang dan peluang ke Mekah bersama-sama Abah dan dapat mendengar kisah hidup atok dan nenek di Tanah Kelahiran Abah.....
Tanah tumpah darah Abah.
Al-Fatihah buat arwah atok ayah dan nenek.

12.09 tgh Mkh : Azan Zohor berkumandang....
Hati tersentuh. Jiwa rasa tenang dan damai....
Ya Allah..sudah banyak tempat sudah ibu jejaki di bumiMu,
 tapi jiwa tak setenang ini bila berada di rumahMu.....

3.15 ptg Mkh : Selesai solat Asar, kami melakukan Umrah 1.
 Tawaf

Saie

Ya Allah...Tenangnya rasa jiwa ini....rindunya hati ini untuk ke sana lagi....

Keindahan di dalam Masjidil Haram.

Bersama Abah, sepupu dan pakcik.

7 hari di Mekah memberi banyak ruang untuk ibu muhasabah diri.
Mengabdikan diri sebagai hamba yang lemah.
Mengutip sebanyak mungkin pahala dan membersih diri dari dosa-dosa lalu.
Bersujud tanpa rasa jemu......

*Insyaallah kalau ada ruang ibu akan buat dairy Lawatan sekitar Kota Mekah dan Kota Madinah....

7 Disember 2016

Kisah 5F

Minggu-minggu terakhir persekolahan ibu sangat sibuk.
En Ayah pun teramat sibuk.
Sepanjang weekend en Ayah terbang sana sini.
Padat dengan jadual seminar, persidangan dan kursus...

Kalau tak silap ibu dalam bulan Nov ni 2x en Ayah ke Pulau Langkawi.
Macam biasa en ayah akan beli kain batik dan coklat.
Kalau dulu ibu boleh juga sesekali ikut en Ayah tapi sekarang kekangan masa menghalang ibu.

Balik dari P.Langkawi en Ayah terbang pula ke Sabah.
Sebeban brooch mutiara en Ayah borong untuk ibu dan 4Farahs.

Awal cuti en ayah ada persidangan selama 1 minggu.
Alhamdulillah kebetulan 5F bercuti dan menemani ibu di rumah....
Kami dah terbiasa dengan kesibukan en ayah.
Awal cuti 25.11.2016 ibu banyak habiskan masa di rumah.
Nak kata kemas rumah pun tak.
Banyak masa dihabiskan dengan rehat dan manjakan diri.
Anak-anak ajak shopping-shopping pun ibu malas.
Lebih sayangkan bantal dan tilammmm.....
Along merangkap kakak sulung jadi driver kepada adik-adik.
Farouk pun diangkutnya sekali sampai ke Melaka.....

5F...walaupun 3Farahs masing-masing sibuk dengan study mereka 
mencuri sedikit waktu untuk outing bersama-sama....

Hari ke 4 cuti barulah ibu keluar dari petapaan di gua batu.
Paginya pergi ke kelas agama.....singgah sekolah kejap.
Pergi jengah anak-anak kucing di sana.
Petangnya bawa 5F JJCM.
En ayah OS selama 1 minggu.
Ibu dan anak-anak dah faham dengan kerja en ayah.

Malamnya Along angkut lagi adi-adik pergi bershopping.
Ibu lebih selesa betapa di gua batu.....

* Sewaktu n3 ni keluar mungkin ibu masih berada di Tanah Suci Mekah....


4 Disember 2016

Lambaian Kaabah

Alhamdulillah3x......
Dengan rasa rendah hati ibu memanjat kesyukuran kerana ALLAH menjemput ibu serta keluarga
untuk menjadi tetamunya pada penghujung tahun ini..
Mungkin sewaktu n3 ibu publish ibu dah berada di Tanah Suci Mekah.

Ibu menyusun 10 jari memohon ampun dan maaf sekiranya sepanjang perkenalan kita ada komen-komen dan n3 ibu menguris hati keluarga dan rakan-rakan.
Doakan agar ALLAH permudahkan urusan ibu dan keluarga mengerjakan umrah.
Aminn3x....

Tempat yang jadi impian semua umat Islam seluruh dunia......
Gambar dipinjam dari en google.

2 Disember 2016

Kisah di Sebalik Tabir

Bersua kembali.
Ibu nak buat n3 tentang kisah disebalik tabir yang mungkin tidak ramai yang tahu.
Setiap ada majlis pasti ada orang-orang disebalik tabir bertukus lumus membuat persiapan.

Bermula dengan hiasan pentas.
Ibu dan beberapa orang rakan mengangkut kertas warna dan peralatan ke rumah.
Dalam kesibukan ibu menghadiri kursus selama 2 hari dan kesibukan tugasan menyiapkan dewan.
Alhamdulllah warga sekolah ibu sangat memberi kerjasama.

Kisah hujung minggu kami....



Ibu dan rakan-rakan datang tanpa mengira masa.
Hari minggu pun kami redah.
Ada diantara rakan-rakan ibu hadir di sebelah malam untuk latihan persembahan.
Terkadang balik rumah dah lewat malam.
Semua itu dilakukan dengan rela hati tanpa ada paksaan dari sesiapa.
Kami seronok bergotong royong bersama-sama.
kami umpama "Wonder Pets"...Apa yang penting kerjasama....


Alhamdulillah..akhirnya dewan siap dihias dengan gabungan idea2 kami bersama.
Penat menghias kami posing.....

Kebetulan dihujung cuti kami ada 5 majlis besar.
Majlis Khatam Al-Quran
Hari Graduasi Pra Sekolah
Hari Anugerah Cemerlang
Majlis Persaraan GB bersama VIP
Majlis Persaraan GB bersama warga sekolah.

Semua itu memerlukan persiapan yang rapi dari segi pentas, jemputan, 
persembahan, buku program, jamuan, persembahan multi media,googdies dll.

Kami cikgu-cikgu dan staf perempuan bertukus lumus merancang dan menyiapkan semua tu.
Disebaliknya terpaksa menanda kertas exam.....memasukkan data dalam sistem on9, menyiapkan dokuman-dokuman....mengemas kelas..menghadiri kursus dan bengkel....hantar buku teks...bla..bla..bla...
Kalau ibu nak senaraikan memang kena buat 4-5 n3 lain.....

Disamping itu menyiapkan photo booth untuk
 Majlis Graduasi/Anugerah Cemerlang.
Semua peralatan tu diangkut dari rumah masing-masing.
Kami satukan di sekolah atas dasar kesepakatan dan kasih sayang.....

Juga mencuri waktu menghias beca lama untuk dijadikan baru untuk 
Majlis Persaraan GB.
Beca ini pun kami terpaksa sorokkan daripada pengetahuan GB di makmal sains.
Menyiapkan sampai ke petang dan sambung sampai ke malam. 

Beca yang 90% siap hasil sentuhan dan idea kami bersama....

Curi waktu posing dan selepas posing ibu bergerak pula ke Majlis Anugerah Guru-guru yang mendapat Kecemerlangan dalam program SICS di SKL.
Selepas majlis singgah sekolah untuk sambung balik tugasan yang belum siap hingga ke petang.


Mencuri sedikit waktu bergambar kenang-kenangan dengan rakan-rakan yang sama-sama bermandi peluh.

GB jadi mangsabulikami...he3x...


Pentas 5 in 1.
Majlis Khatam Al-Quran
Hari Graduasi Pra Sekolah
Hari Anugerah Cemerlang
Majlis Persaraan GB bersama VIP
Majlis Persaraan GB bersama warga sekolah.

Walaupun memerah keringat, tenaga, wang ringgit, dan masa namun kami puas bila majlis berjalan dengan lancar....melihat ibu bapa berpuas hati...tetamu jemputan memuji dan GB tersenyum puas hingga disaat akhir menitis airmata terharu....
Alhamdulillah......

29 November 2016

Aktiviti Sekolah Ibu -November

Bulan penutup sesi persekolahan yang semakin sibuk dengan pelbagai program.
Ibu cuba recall setakat yang ibu ingat.

Lawatan Sambil Belajar ke Legoland
3.11.2016
Program yang paling mendapat sambutan anak-anak didik terutama murid Tahun 6.
Kisah lanjut klik SINI


Program Seribu Langkah
di Kg Parit Haji Idris
5.11.2016
Program bersama penduduk kampung berhampiran.
Program anjuran bersama Klinik Kesihatan BG dan disertai penduduk kampung dan murid-murid sekolah.
Ada pertandingan mewarna bagi murid Tahap 1, 1000 langkah dll.

Peperiksaan Akhir Tahun
7-10.11.2016
Berjalan dengan jayanya dan cikgu-cikgu sesak nafas menanda dan memasukkan data dalam SAPS.

Mesyuarat Badan Kebajikan Bilik Guru
8.11.2016
Banyak membincangkan tentang majlis persaraan GB dan family day SKPK.

Mesyuarat Profesional
10.11.2016
Meeting pra penutup sesi 2016.
Banyak program sedang menanti sebelum berakhir sesi persekolahan.
-majlis Khatam Al-Quran murid Tahun 6 (17.11.2016)
-Pengumuman keputusan UPSR (17.11.2016)
-Majlis graduasi dan hari Anugerah Kecemerlangan (21.11.2016)
-Majlis Persaraan Guru Besar ( 24.11.2016)

Kursus Semakan Pendidikan Kesenian
di SKBR
15-16.11.2016
Matapelajaran PSV digabungkan dengan Dunia Muzik maka terhasilah
matapelajaran Pendidikan Kesenian.
Ibu memang suka sangat kalau hadir kursus berkaitan dengan seni ni sebab rakan-rakan memang sporting.
Kami menghasilkan bahan seni....mencipta tarian dan membuat persembahan.
Tiada erti kata "malu atau segan" sebab kami harus aplikasikan semua tu pada anak-anak didik pula....

Hasil seni kami.
Dah siap kami buat pameran....
Pegawai PPD dijemput untk melihat hasil seni kami....

Kisah di sebalik tabir.
Balik kursus hari pertama......sampai rumah dah petang.
Malamnya menyiapkan bahan untuk persembahan keesokkan harinya...
Beginilah kalau cikgu-cikgu berkursus...kami sekadar berkursus di dewan sekolah...
Membawa balik bahan untuk present keesokkan harinya...namun kami tidak pernah mengeluh....

Disamping itu ibu menyiapkan bahan-bahan untuk hiasan dewan sekolah.
Maklumlah minggu-minggu terakhir banyak program sedang beratur menunggu giliran untuk diselesaikan......


Dan keesokan harinya.....dengan "rela hati" membuat persembahan di depan orang PPD.
Rakan-rakan semuanya sporting dan melakukan aktiviti tanpa mengira usia dan bangsa.
Kami lakukan semua ni demi anak-anak didik.
Buang rasa segan...malu....tebalkan muka dan Alhamdulillah kami mendapat ulasan yang sangat positif dan membina daripada mereka.

 Geng ibu yang sporting....pelbagai bangsa....

Hasil seni kumpulan ibu K6

Khatam Al-Quran
17.11.2016
Majlis anjuran Panitia Agama Islam bagi meraikan murid-murid Tahun 6 yang berjaya 
khatam Al-Quran.

Keputusan UPSR
17.11.2016
Seluruh Malaysia dikejutkan dengan pencapaian straight A UPSR 2016 yang hanya 1.10% sahaja.
Siapalah kita kan nak komen lebih-lebih.
Kami hanya pelaksana dan kena akur dengan arahan...
"SAYA YANG MENURUT PERINTAH".
Cuma ibu terkilan bila seorang VIP menunding jari dan seolah-olah guru yang bersalah.
Takpelah...kami terima walaupun pahit...
DI SANA nanti ALLAH akan memberi jawapan sebenarnya.
Bertapa cikgu-cikgu siang malam berkorban masa dan tenaga demi melihat anak-anak didik cemerlang hinggakan lupa anak-anak sendiri sedang bergelumbang dengan final exam di IPTA...huhuhu....
Meninggalkan keluarga menghadiri kursus yang diarahkan tanpa menuntut claim sesen pun.

Majlis Penyerahan Sijil Kecemerlangan SISC
Guru-guru Daerah Tangkak
20.11.2016 

Majlis diadakan di dewan SKL.
Alhamdulillah...terima kasih di atas penghargaan ini.


Menerima sijil penghargaan dan kecemerlangan daripada Pegawai PPD.

Antara guru-guru yang diraikan di majlis anugerah.

Majlis Gradusi Pra Sekolah
21.11.2016
Anugerah untuk anak-anak junior dibawah KPM menerima sijil menandakan mereka telah tamat pra sekolah dan bakal melangkah ke tahun 1

Anak-anak kecil yang tak sabar nak naik ke pentas.

Hari Anugerah Cemerlang Akademik
21.11.2016 (Isnin)
Anak-anak Tahun 1-6 yang cemerlang menerima penghargaan mereka.

Jamuan Akhir Tahun 6
22.11.2016
Alhamdulillah rezeki hujung tahun datang mencurah-curah.
Jemputan ke jamuan murid Thn 6.

Majlis Persaraan Guru Besar Bersama VIP
23.11.2016
Majlis Sesi 1 diadakan bersama MGB dan pegawai PPD.
Jamuannya kami tempah dari katering.
Menunya sedap dan berbaloi-baloi.
Kuih muih banyak yang cikgu-cikgu dan staf sponser.



Majlis Persaraan Guru Besar Bersama Warga SKPK
24.11.2016
GUru Besar beradu di atas pentas.
Redha jelah di solek oleh rakan ibu...ha3x..
Tema : Kesultanan Melaka.

So kami pun kena ikut tema. Biar nampak klasik.
Mak-mak dayang sempat posing sebelum berarak...Fuh..peluh sampai ke kaki.
Maklumlah berselubung dengan kain songket.

Guru Besar diarak dengan beca yang dihias oleh cikgu-cikgu perempuan.
Nanti ibu buat n3 disebalik tabir.

Bergambar kenangan terakhir bersama GB.
Saat terakhir GB sebak dan menitiskan airmata.
kami pun turut bersedih.....
Patah tumbuh hilang berganti.
Namun yang pergi tak akan sama dengan yang akan hadir.
Pasti selepas ini kami akan merindui senyuman manis Tn Hj..
lembut tutur kata....suka berjenaka..banyak memberi motivasi dan nasihat.
Selamat bersara Tn Hj Sahardin...Moga Tn Haji bahagia melalui kehidupan baru setelah mencurah bakti lebih 37 tahun kepada anak bangsa.


Keratan akhbar tentang persaraan GB kesayangan kami.

Alhamdulillah.....
Semuanya selesai dengan jayanya.
Lepas ini ibu boleh tumpukan kepada 1 lagi urusan besar yang bakal ibu lalui semasa cuti.....

About me